مقدمه:

پیش از تأسیس یک وبسایت، فرآیند برنامه ریزی توسعه وبسایت برای اطمینان یافتن از اینکه همه چیز به خوبی در مسیر به جریان می افتد، اساسی است. این روزها تعداد بسیار زیادی وبسایت را در سطح اینترنت مشاهده می کنید. تقریبا غیر ممکن است که یک کسب و کار بتواند بدون داشتن وبسایتی که به خوبی برای شرکت مربوطه و مشتریانش کار کند، کارش را به درستی انجام دهد. خیلی کارها هست که پیش از آنکه دست به نوشتن کدهای یک وبسایت ببریم بایستی صورت گیرند. مراحل بسیاری که که نیاز است دنبال شوند تا کار توسعه وب به خوبی انجام گیرد. مقصود از فرآیند برنامه ریزی توسعه وبسایت اطمینان یافتن از این موضوع است که هیچ امر مهمی در این کار فراموش نشود.

هفت مرحله اساسی در این فرآیند وجود دارد که بایستی از آغاز تا پایان توسعه وبسایت دنبال شوند.

۱٫ تحقیق و تعیین اهداف

۲٫ برنامه ریزی

۳٫ طراحی کردن طرح وبسایت

۴٫ نوشتن محتوا

۵٫ کد نویسی

۶٫ آزمایش وبسایت و راه اندازی آن

۷٫ نگه داری

مرحله پایانی شامل به روز کردن و انجام پشتیبانی وبسایت به صورت دائم است تا از اینکه وبسایت همیشه به شکل درستی کار می کند اطمینان حاصل شود. یک وبسایت تأثیر گذار وبسایتی است که بتواند بازدیدکنندگان را تبدیل به مشتریان وفادار نماید.

برنامه ریزی برای راه اندازی یک وبسایت می تواند صرف انرژی و زمان زیادی را نیاز داشته باشد. همچنین می تواند هزینه مالی زیادی نیز در بر داشته باشد. اما دو فاکتور مهمی که لازم بایستی در نظر گرفته شوند زمان و پول هستند. در طول فرآیند برنامه ریزی، فکر خوبی است که یک جدول زمانی ایجاد نمائید یا دیدی واقع بینانه از اینکه هر مرحله از فرآیند ممکن است چقدر زمان ببرد داشته باشید. هر قدر برای ایجاد یک برنامه ریزی دقیق وقت بیشتری اختصاص دهید از سوی دیگر زمان کمتری برای انجام مراحل صرف خواهید کرد و مجبور نخواهید بود برای اصلاح برنامه ریزی تان انجام فرآیند را متوقف نمائید.
فرآیند برنامه ریزی توسعه وبسایت

فرآیند برنامه ریزی توسعه وبسایت

۱٫ تحقیق و تعیین اهداف

مثل همه پروژه ها، انجام تحقیق درست و تعیین اهداف پیش از شروع کار توسعه وبسایت هم مهم است. تعیین اهداف، به وبسایت کمک خواهد کرد تا مسیر توسعه درستی داشته باشد و همچنین به کسب و کار با کمک در جهت دستیابی به دستاوردهای خاص یاری خواهد رساند. تکمیل فرآیند تعیین اهداف و برنامه ریزی ممکن است حدود یک تا دو هفته زمان ببرد. این مرحله، مرحله آغازین بسیار مهمی برای ایجاد یک وبسایت فروش است. چند سؤال هست که در طول این مرحله باید از خود بپرسید:

انجام چه کاری را بایستی از وبسایتم انتظار داشته باشم؟

کدام دسته از مخاطبین را باید مورد هدف قرار دهم؟

هدف اصلی از ایجاد این وبسایت چیست؟

با تعیین اهداف برای وبسایتتان، به آن در داشتن مسیر و مقصودی روشن کمک خواهید نمود. این کار برای باقی مراحل مهم است. وقتی اهدافتان را تعیین کردید، در ادامه بایستی راجب چگونگی پیش بردن باقی مراحل کار فکر کنید. مرحله ۱ در انجام درست باقی مراحل فرآیند راهنمای شما خواهد بود.

بخش تحقیق این مرحله مقاصد متفاوتی دارد. چندین مثال از وبسایت های رقیب در زمینه کسب و کار شما وجود دارد که می تواند در پیشبرد کار تحقیق برای شما سودمند باشد. بررسی وبسایت های رقیب در تعیین اینکه می خواهید وبسایتتان شامل چه چیزهایی باشد و یا نباشد، می تواند یاری رسان باشد. این کار همچنین برای انجام تحقیقاتی در مورد مخاطبین هدفی که انتظار دارید وبسایتتان داشته باشد هم مهم است.

گروه های سنی مختلف در هنگام بازدید وبسایت ممکن است دنبال موارد متفاوتی باشند. درک اینکه مخاطبین شما چه چیزی می خواهند برای برنامه ریزی سایر مراحل توسعه وبسایتتان حیاتی است. این موضوع همچنین برای جستجوی کلید واژه هایی که دوست دارید در وبسایتتان استفاده نمائید هم مهم است. با توسعه دادن وبسایتتان همراه با در نظر گرفتن مباحث SEO، خودتان را از انجام بسیاری کارهای دیگر در آینده معاف خواهید نمود.

۲٫ برنامه ریزی وبسایت

برنامه ریزی وبسایت شامل ساخت یک چهارچوب و نقشه سایت می شود. این مرحله مهمی است زیرا به نوعی اسکلت سایت شما است. تکمیل این فرایند ممکن است حدود ۲ تا ۶ هفته طول بکشد. نقشه سایت به توسعه دهنده این امکان را می دهد تا به یک خروجی از اینکه سایت در نهایت چگونه به نظر خواهد رسید، چه صفحاتی خواهد داشت و این صفحات چگونه با هم تعامل خواهند کرد، دست یابد. این مورد نه تنها برای برنامه ریزی توسعه وبسایت یاری رسان است بلکه برای تجربه کاربر هم می تواند مفید باشد.

کاربر باید قادر باشد به آسانی در صفحات یک سایت بچرخد و این قابلیت با توسعه نقشه سایت آغاز می شود. پیش از آنکه طرح محتوا را شروع کنید، یک نقشه سایت به شما اجازه می دهد آنچه ساختار سایت به نظر خواهد رسید را طراحی کنید. زمانی که نقشه سایت تکمیل شد، بخش دیگر این مرحله ایجاد یک چهارچوب یا مدل است. اینها تنها نمایش های بصری از آنچه سایت به نظر خواهد رسید هستند. و شامل جزئیات طرح وبسایت نمی شوند. موردی که در ادامه راجب آن صحبت می کنیم.

بیشتر بخوانید:  WAMP

۳٫ طراحی نمودن طرح وبسایت

جزئیات طرح آن مواردی هستند که به وبسایت شما شخصیت می دهند. این مرحله ای است که بایستی با عکس ها، ویدیوهای خلاقانه و هر آنچیزی که ممکن است توجه مشتریان را هنگام بازدید سایت جلب نماید سایتتان را غنی نمائید. این فرآیند ممکن است حدود ۴ تا ۱۲ هفته از آغاز تا پایان زمان ببرد. زمان لازم به میزان تجربه، زمان مفیدی که برای پروژه صرف می کنید و میزان مهارت توسعه دهنده بستگی دارد. در طول این مرحله، در نظر داشتن مخاطبین هدفی که می خواهید بر آنها تمرکز کنید به طور خاصی اهمیت دارد.

رنگ ها، لوگوها و هر چیزی که می تواند مشوق مخاطبین تان در تعامل سازنده با وبسایت باشد را در نظر بگیرید. با در نظر گرفتن چگونگی ایجاد طرح وبسایت، در واقع در حال زندگی بخشیدن به آن هستید. این موضوع باید چنان باشد که احساسی خاص و مطلوب را در مورد کسب و کار یا محصولاتتان در مخاطب ایجاد نماید. لطفا در نظر داشته باشید که این مرحله هنوز شامل محتوای نوشتاری نیست. محتوای نوشتاری مربوط به مرحله بعدی می شود. محتوای نوشتاری آنقدر مهم هست که مرحله خاص خودش را داشته باشد.

۴٫ تولید محتوای نوشتاری

این مرحله می تواند همزمان با سایر مراحل برنامه ریزی توسعه وبسایت پیش برود. محتوای نوشتاری یک وبسایت نقش مهمی در موفقیتش ایفا می کند. در حالی که این مرحله می تواند در طول سایر مراحل انجام گیرد، اما مرحله ای حیاتی است و تجربه و تخصص زیادی را می طلبد. این مرحله می تواند از ۵ تا ۱۵ هفته به طول انجامد. محتوای نوشتاری در یک وبسایت به بازدید کننده کمک خواهد کرد مراحل بعدی شان را تعیین کنند. ترقیب مشتریان به بازدید از وبسایت و حفظ آنها مسئله ای حیاتی است. موارد بسیاری وجود دارند که در هنگام تولید محتوای نوشتاری برای یک وبسایت بایستی مورد توجه قرار گیرند.

هنگام تعیین کلمات مورد استفاده، آسانی درک آنها مهم است. یک قانون کلی این است که در نظر داشته باشید همه افراد توانایی خواندن و درک کلمات پیچیده را ندارند. یک وبسایت باید در محتوای نوشتاری اش از کلماتی استفاده کند که عموم بازدید کنندگان قادر به درک آنها باشند.

باز هم، در نظر داشتن مخاطبین هدف فوق العاده مهم است. خصوصا در رابطه با متن هایی که برای دادن اطلاعات به مشتریان استفاده می شوند. این موضوع می تواند نوع کلمات و صداهای مورد استفاده در نوشته، که می توانند حالت محتوا را بسازند، گدشته از اینکه خوب باشند یا بد، را تعیین نماید. همچنین این موضوع ایجاد عناوین و سرفصل های جذاب برای جذب مخاطبین را نیز شامل می شود.

بعلاوه، ایده خوبی است که در نوشتن متنی از نوع فراخوانی برای اقدام، شاخص شوید. این متن آن چیزی است که شما از بازید کننده خواهید خواست تا بعد از مطالعه محتوایی در سایت انجام دهد. این محتوا بایستی این قابلیت را داشته باشد تا مشتریان را برای خرید یک محصول یا خدمت ترغیب کند. یک وبسایت که محتوای نوشتاری خوبی دارد نسبت به وبسایت های رقیبی که محتوای خوبی ندارند موفق تر خواهد بود.

۵٫ کد نویسی وبسایت

اکنون که همه جنبه های وبسایت تان ایجاد شده است، برای شروع واقعی ساخت خود وبسایت آماده هستید. کد نویسی معمولا با صفحه اصلی شروع می شود و به تدریج به صفحات دیگر سایت گسترش می یابد. اینجا جایی است که نقشه سایت دنبال می شود تا از اینکه همه چیز به درستی کد نویسی گردد اطمینان صورت پذیرد. مرحله کد نویسی بسته به اینکه می خواهید وبسایت تان چه مقدار محتوا داشته باشد و پیچیدگی اش به چه اندازه باشد از ۶ تا ۱۵ هفته به طول می انجامد. همچنین مهم است که چهارچوب ها و سیستم مدیریت محتوا را برای اطمینان از هماهنگی درست با سرور در طول فرآیند نصب تنظیم نمائید. مسلما نمی خواهید همه آن کارها را انجام دهید و بعد متوجه شوید که اجزاء وبسایت شما با خصوصیات سرور میزبانی هماهنگی ندارند.

هنگامی که وبسایت بر اساس نقشه سایت بالا ایجاد شد، پیش از انجام هر کار دیگری بایستی آزمایش شود. اگر همه چیز خوب کار کرد، پس از آن بقیه محتوا بایستی اضافه شود و قالب بندی بایستی تکمیل گردد. این فاز شامل داشتن درکی عمیق از تکنولوژی مورد استفاده توسط شما می گردد. در واقع، اگر دنبال این هستید که بیشتر کارها را خودتان انجام دهید، حداقل بایستی استخدام یک توسعه دهنده را برای انجام کد نویسی در نظر داشته باشید. البته اگر خودتان این مهارت را به اندازه لازم داشته باشید شاید نیاز به ارائه کار کدنویسی به یک توسعه دهنده نداشته باشید. اما حتی در این صورت نیز داشتن یک توسعه دهنده حرفه ای در کنارتان به عنوان مشاور مزیت بسیار خوبی است. و با در نظر گرفتن همه این موارد از اینکه همه کارها طبق برنامه ریزی پیش می روند اطمینان حاصل نمائید.

بیشتر بخوانید:  چگونه یک توسعه دهنده نرم افزار شویم

در طول کد نویسی، در نظر گرفتن فاکتورهایی همچون SEO، افزونه های CMS و هر ابزار دیگری که ممکن است از آن برای تحلیل و آزمایش وبسایت در آینده استفاده کنید را فراموش ننمائید. اگر اکنون این موارد را در نظر داشته باشید، در مراحل بعدی در صرف انرژی و زمانتان صرفه جویی به عمل خواهید آورد. با در نظر گرفتن مباحث SEO، نتایج بهتری خواهید گرفت و افراد بیشتری از صفحات سایت شما بازدید خواهند کرد. هر کاری که ارزش انجام دادن را دارد، ارزش درست انجام دادنش را هم دارد.

۶٫ آزمایش و راه اندازی

پیش از آنکه وبسایت راه اندازی شود، حیاتی است که بوسیله کاربران واقعی مورد آزمایش قرار گیرد. همه لینک ها و محتویات بایستی برای مشاهده عملکردشان تست شوند. نه تنها تست همه دکمه ها و هر چیزی که در وبسایت وجود دارد مهم است بلکه آزمودن اینکه کاربران چه نظری راجب آن دارند هم مهم است. فرآیند های آزمایش کاربری وجود دارد که می توانند، برای اطمینان یافتن از اینکه وبسایت آنچه را که کاربران به آن نیاز دارند به ایشان ارائه می دهد تا جواب آزمایش موفقیت آمیز باشد، مورد استفاده قرار گیرند.

بار دیگر یادآوری می کنیم که ابزارهایی وجود دارند که می توانند برای تعیین اینکه آیا لازم است چیزی تغییر کند، مورد استفاده قرار گیرند. اطمینان حاصل کنید که بازبینی لازم را در مورد محتوای نوشتاری شامل املای کلمات و رعایت قواعد دستور زبان انجام داده اید. اگر وبسایت تان شامل فرم هایی است، اطمینان حاصل کنید که آنها نیز به درستی کار می کنند. اینها می توانند روش های مهمی است که کاربران از طریق آنها می توانند با شما در تماس باشند و یا برای دریافت اعلانات و پیام های سایت شما ثبت نام کنند. بدون انجام درست این کارها، استفاده درست از وبسایت برای کاربران و همچنین داشتن یک وبسایت موفق برای شما می تواند خیلی مشکل باشد.

تنها برای یک بار وبسایت را بازبینی نکنید بلکه بارها و بارها بایستی این کار را در دوره های زمانی معین انجام دهید. هنگامی که مطمئن شدید همه چیز بر اساس برنامه انجام می شود، می توانید برای راه اندازی وبسایت اقدام نمائید. هنگامی که زمان راه اندازی فرا رسید، در نهایت با آمادگی کامل می توانید آن را بر روی سرور بارگذاری نمائید. برای انجام این فرآیند به FTP (پروتکل انتقال فایل) نیاز پیدا خواهید کرد. همچنین این موضوع مهم است که اطمینان حاصل نمائید همه چیز بلافاصله پس از راه اندازی به اجرا در خواهد آمد. آزمایش کردن و راه اندازی ممکن است ۲ تا ۴ هفته برای تکمیل شدن زمان نیاز داشته باشد.

۷٫ نگه داری

ممکن است تصور کنید کارتان با راه اندازی وبسایت به پایان رسیده است، اما واقعیت به این صورت نیست. از آنجا که تکنولوژی و محصولات با سرعت بیشتری نسبت به گذشته در حال تغییر هستند، به روز ماندن همراه با اتفاقاتی که در شبکه اینترنت می افتد بسیار مهم است. پشتیبانی یک وبسایت کار سختی است، اما هر چه تلاش بیشتری در امر پشتیبانی و به روز نگه داشتن وبسایت تان انجام دهید، شانس موفقیتش را بالاتر می برید. هزینه نگه داری یک وبسایت به چند بخش تقسیم می گردد.

برای بخش اول، وبسایت دائما بایستی برای ارورها مورد بازبینی قرار گیرد. هنگامی که یک کاربر با اروری مواجه می شود، ممکن است احساس دلزدگی کند و به همین دلیل در جای دیگری دنبال آنچه می خواهد بگردد. همچنین ارورها می توانند به صورت کامل مانع ایشان از دستیابی به اطلاعات لازم برای تصمیم گیری درباره خریدن یک محصول یا خدمت شوند. این دلیل اهمیت این موضوع است که نه تنها بایستی پیش از راه اندازی وبسایت تان تجربه کاربری آن را آزمایش کنید بلکه پس از آن نیز بایستی به طور مداوم این کار را تکرار نمائید.

تجربه-کاربری بایستی همیشه مورد آزمایش واقع شود و تبدیل به یک کار روتین گردد. با این کار از این موضوع اطمینان خواهید یافت که اگر مشکلی پیش آمد، به موقع خواهید توانست در جهت رفع آن اقدام کنید. وبسایتی که همیشه تعدادی لینک شکسته دارد و یا محتوایی منسوخ، نمی تواند کاربرانش را راضی نگه دارد. با داشتن پشتیبانی منظم در یک وبسایت، اشکالات به محض وقوع می توانند اصلاح شوند. مشکلی که نتوان آن را اصلاح کرد مشکلی است که شناسایی نشود. یک کاربر ناراضی به معنای از دست دادن مشتریان جاری یا بالقوه شما است.

بیشتر بخوانید:  فرایند طراحی وبسایت

جنبه مهم دیگر نگه داری یک وبسایت، اطمینان یافتن از این موضوع است که همه محتواها به روز هستند. این به معنای اطمینان از درست بودن اطلاعات موجود در وبسایت همچون اطلاعات تماس، قیمت ها و نظرات مشتریان است. با وجود اطلاعات بد یا منسوخ، یک مشتری قادر نخواهد بود با صاحب کسب و کار در تماس باشد و خریدش را تکمیل کند و این موضوع واقعا نا امید کننده است.

در حالی که نگه داری یک وبسایت می تواند مهم باشد، اما به نظر کار سختی می رسد. دانستن اینکه ابزارهای بسیاری وجود دارند که می توان برای بهبود عملکرد وبسایت به آن افزود مهم است. گزارش هایی به صورت روزانه یا در دوره های زمانی مشخص می توانند از طریق این ابزارها برای شما فرستاده شوند تا داده ها و اطلاعات لازم را در مورد نحوه عملکرد وبسایت به دست آورید.

آیا لازم است یک توسعه دهنده حرفه ای استخدام کنم؟

امور بسیاری وجود دارند که در هنگام فکر کردن در مورد استخدام یک توسعه دهنده حرفه ای به جهت کمک، بایستی در نظر گرفته شوند. فاکتورهای اصلی که در هنگام فکر کردن به این موضوع باید در نظر داشته باشید، زمان، پول و تجربه هستند. بسته به تجربه ای که در ساخت وبسایت دارید، ممکن است استخدام یک توسعه دهنده حرفه ای را برای کمک در تمامی مراحل فرآیند و یا در تنها چند مرحله از فرآیند در نظر داشته باشید.

اگر افکار بلند پروازانه ای دارید و زمان کافی هم برای یادگیری چیزهای جدید در اختیار دارید، پس شاید این فرصتی بزرگ برای شما باشد. همچنین مهم است از این موضوع آگاه باشید که ابزارهای آنلاین بسیاری وجود دارند که می توانند در طول فاز توسعه به شما کمک کنند. همچنین ابزارهای آنلاین بسیاری برای نگه داری و به روز کردن وبسایت هم وجود دارند که می توانید از آنها استفاده نمائید.

  همچنین بایستی به میزان زمان مورد نیاز برای ساخت یک وبسایت خوب هم توجه کنید. اکر مایلید تا آنجا که ممکن است هر چه سریعتر و به شکل اثر بخشی وبسایت تان را بالا بیاورید و آن را راه اندازی کنید، شاید لازم باشد توسعه دهنده حرفه ای را استخدام کنید. اگر زمان زیادی در اختیار دارید اما پول کم، شاید بهتر باشد خودتان کار را انجام دهید البته در صورتی که از دانش کافی در مورد این کار برخوردار باشید. ساخت یک وبسایت فرآیندی طولانی است و ممکن است زمان زیادی ببرد، بنابراین اگر زمان کافی برای این کار در اختیار دارید، شروع کنید و خودتان این کار را انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که پیش از اقدام به کار تحقیقات لازم را در مورد آنچه در ساخت یک وبسایت باید انجام داد و انتخاب هایی مختلفی که می توانید داشته باشید صورت داده باشید.

فاکتور دیگر که باید در نظر داشته باشید بحث بودجه است. اگر بودجه ای در اختیار دارید که امکان استخدام یک توسعه دهنده حرفه ای را به شما می دهد، انجام این استخدام می تواند زمان شما را برای پرداختن به سایر جنبه های کسب و کارتان آزاد کند. همچنین شما می خواهید از اینکه پولی که صرف ساخت وبسایت تان می کنید ارزشش را داشته باشد و به سودآوری کسب و کارتان کمک کند. پس در همان ابتدای کار زمانی را صرف فکر کردن به این موضوع کنید که استخدام یک توسعه دهنده حرفه ای کار درستی برای شما هست یا نه.

سخن آخر

اکنون مراحل آغاز توسعه وبسایت تان را می دانید. این مراحل ممکن است طولانی باشند اما فرآیند با ارزشی هستند. با دنبال نمودن این مراحل می توانید اطمینان حاصل کنید که وبسایتی که راه اندازی کرده اید کارش را به درستی انجام می دهد و در کمک به کسب و کارتان موفق است. همچنین مهم است که در نظر داشته باشید که زمانی که وبسایت تان راه اندازی شد، کارتان به پایان نرسیده است. نگه داری یک وبسایت مرحله ای مهم و مستمر است که می تواند مشتریان شما را راضی نگه دارد و آنها را به بازدید مجدد از وبسایت تشویق نماید. مدیریت زمان را در طی این مراحل به یاد داشته باشید تا وبسایت تان را بدون هدر دادن وقت و در زمان مناسب به طور صحیحی بسازید. با دنبال کردن مراحل بالا، خودتان را از صرف زمان اضافی و نا امیدی و خستگی ناشی از آن نجات می دهید (رفرنس).


سیامک قربانی پور

سیامک قربانی پور هستم؛ مدیر عامل شرکت "آبتین ارتباط ایرانیان"؛ دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات. موضوع فعالیت شرکت ما به شماره ثبت 1050، برنامه نویسی، طراحی وبسایت و شبکه های کامپیوتری هست. از سال 94 تا 96 به مدت دو سال مشاور مرکز رشد و کسب و کار پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری بودم اما الان کسب و کار خودم رو در زمینه برنامه نویسی و طراحی وبسایت دارم. همچنین در زمینه مسائل کسب و کاری به علاقه مندان مشاوره هایی رو ارائه می دهم و مطالبی رو در این زمینه خصوصا در مورد کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در این وبسایت منتشر می کنم.

0 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + هشت =

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.