مقدمه:

در مقاله راهنمایی برای بهبود رتبه الکسای سایت به بیان راهکارهایی در این راستا خواهیم پرداخت. بسیاری از مردم از ما سؤال می کنند که چگونه می توانند رتبه الکسای سایت خود را بهبود دهند. ما درک می کنیم که این استاندارد تا چه اندازه برای شما و کسب و کارتان دارای اهمیت است.

به عنوان یک استاندارد عمومی، تبلیغ کنندگان بالقوه، سرمایه گذاران و همکاران در مورد رتبه الکسای سایت شما تحقیق خواهند کرد و از آن به عنوان روشی برای ارزیابی ارزش کسب و کار شما استفاده خواهند برد. به همین دلیل، بهبود این رتبه می تواند تأثیر قابل توجهی در افزایش اعتبار و درآمد کسب و شما داشته باشد.

برای کسانی از شما که به تازگی با الکسا آشنا شده اید و چیز زیادی در مورد رتبه الکسا نمی دانید باید عرض کنم که الکسا یک استاندارد منحصر به فرد است که یک خلاصه فوری از عملکرد سایت شما و سایت های رقیبتان در قیاس با سایر سایت های موجود در وب فراهم می نماید.

اگر شما تا کنون به رتبه اکسای سایتتان توجه ای نداشته اید، ممکن است تمام کارهایی را که برای افزایش ارزش و قابلیت مشاهده کسب و کارتان لازم است انجام دهید را انجام نداده باشید. در کل، رتبه الکسای سایت شما به معنای میزان اعتبار وبسایت شما در سطح وب است. 

اما قبل از این که ما بتوانیم رتبه الکسای سایت خود را بهبود بخشیم، باید یک گام به عقب برداریم. مهم است که آرایش رتبه الکسا را درک کنید تا بتوانید بدانید چگونه می توانید آن را بهتر کنید.

رتبه الکسا چیست؟

رتبه الکسا شما برآوردی از میزان محبوبیت سایت شما نسبت به سایت های دیگر است. رتبه الکسا پاسخ به این سوال است که: در مقایسه با تمام سایت های دیگر، عملکرد سایت من چگونه است؟ توجه داشته باشید که از آنجا که رتبه یک اندازه نسبی است، رتبه سایت شما نه تنها به ترافیک آن سایت وابسته است، بلکه همچنین به تغییرات در ترافیک سایر سایت ها نیز بستگی دارد.

الکسا چگونه داده های خود را دریافت می کند؟

الکسا دارای یک پنل داده با ترافیک بالا است که شامل میلیون ها نفر از سراسر جهان است. بر اساس داده های به دست آمده از این نمونه، الکسا تعداد بازدید کنندگان همه سایت ها در سطح اینترنت را ارزیابی می کند. این یک محاسبه پیچیده است که شامل اصلاح سو گیری ها و همچنین تشخیص و حذف ترافیک جعلی یا اسپم نیز می شود.

دانشمندان داده پردازی الکسا شامل بهترین ها در این زمینه هستند و اطمینان حاصل می کنند که داده های ارائه شده خالی از هر گونه اختلال و داده های غیر انسانی هستند. بنابراین شما با دانستن رتبه الکسا می توانید بهترین تصمیم را برای کسب و کارتان بگیرید.

بیشتر بخوانید:  سیزده مهارت فنی لازم برای یک توسعه دهنده

رتبه الکسا چگونه محاسبه می گردد؟

هر روز، الکسا متوسط بازدید کنندگان روزانه و مشاهده صفحات را برای هر وبسایت را در طی سه ماه پیشتر از آن تاریخ ارزیابی می کند. سایتی که دارای بالاترین میزان بازدیدکنندگان و مشاهده صفحات را در طی سه ماه گذشته داشته باشد در رتبه ۱ قرار می گیرد که هم اکنون این رتبه در اختیار سایت google.com است.

سایتی که دارای پائین ترین میزان از ترکیب دو مورد بازدید کنندگان و میزان مشاهده صفحات را داشته باشد رتبه ای در حدود ۳۰ میلیون کسب می کند. اگر هیچ کسی بر طبق پنل ارزیابی الکسا در طول سه ماه گذشته از یک سایت بازدید نکرده باشد، هیچ رتبه ای به آن سایت تعلق نخواهد گرفت.

تعداد بازدید کنندگان یک سایت چگونه رتبه الکسا را تحت تأثیر قرار می دهد؟

اگر طرح تعداد بازدید کنندگان یک سایت را بخواهید با رتبه الکسای آن مقایسه نمائید چیزی مانند تصویر زیر حاصل می شود:

راهنمایی برای بهبود رتبه الکسای سایت

در بالاترین قسمت نمودار سایت Google.com قرار دارد که تعداد بسیار زیادی بازدید کننده روزانه از آن بازدید می کنند و دارای رتبه ۱ الکسا است. سایت هایی همچون گوگل که در بالاترین قسمت نمودار قرار دارند مقدار بسیار زیادی ترافیک را در مقایسه با سایت هایی که در انتهای پایین نمودار قرار دارند به خود جذب می کنند. چیز مهمی که باید به آن توجه کرد این است که به دلیل شکل توزیع، تغییرات بسیار کوچک در تعداد بازدیدکنندگان سایت در دم طولانی (انتهای پایین نمودار)، باعث تغییر زیادی در رتبه می شود.

راهنمایی برای بهبود رتبه الکسای سایت

به هر حال، هر چه رتبه سایت شما به بخش بالایی نمودار نزدیکتر شود، برای بهتر شدن رتبه نیاز به جذب بازدید کننده بیشتری خواهد بود. به همین دلیل میان ترافیک جذب شده به یک سایت با رتبه ۱۰ در مقابل یک سایت با رتبه ۲۰۰ تفاوت زیادی وجود دارد.

راهنمایی برای بهبود رتبه الکسای سایت

گرفتن یک رتبه الکسای دقیق تر

برای گرفتن یک رتبه الکسای دقیق تر می توانید معیار های سایت تان را در الکسا تأیید کنید. سایت هایی با معیار های تأیید شده معیار هایی دارند که به جای اینکه بر اساس اطلاعات به دست آمده توسط پنل السکا ارزیابی شوند، مستقیما توسط خود الکسا مورد محاسبه قرار می گیرند.

تأیید نمودن معیار های سایت شما رتبه دقیق تری را فراهم می کند اما نه لزوما یک رتبه بهتر! معیار های سایت مورد تأیید قرار گرفته چندین مزیت دیگر هم دارند اما رتبه دقیق تر الکسا تنها یکی از آن ها است.

بنابراین چطور می توانید رتبه الکسای بهتری کسب کنید؟

چندین تاکتیک وجود دارد که به شما در بهبود رتبه سایت تان کمک خواهد نمود:

بیشتر بخوانید:  ده دلیل برای اینکه چرا کسب و کار شما نیاز به یک وبسایت دارد

تولید محتوای جذاب و اصیلی که دائما به روز رسانی شود ارزش واقعی برای مخاطبین شما فراهم می کند. محتواهای غیر جذاب و تقلبی باعث ایجاد مخاطبین وفادار نمی گردد.

زمانی که خوانندگان منابع ارزشمند و آموزنده را می یابند، محتواهایی که در ادامه می آیند را نیز دنبال می کنند و آن ها را در شبکه های اجتماعی شان به اشتراک می گذارند (ایجاد لینک)، و بدین ترتیب سایت شما را به بازدید کنندگان جدیدی که می توانند مشتریانی بالقوه باشند معرفی می نمایند.

محتوای با کیفیت همچنین برای موتورهای جستجو مانند گوگل بسیار مهم است و موتورهای جستجو محتوای با کیفیت تر تحت یک عنوان را بسیار زودتر نسبت به محتواهای با کیفیت پایین تر برای استفاده کننده ای که آن عنوان را جستجو نموده نمایش می دهند.

راهنمایی برای بهبود رتبه الکسای سایت

سایت های مرتبط بیشتری را به سایت خودتان لینک کنید. این لینک ها به عنوان لینک های ورودی شناخته می شوند. این تاکتیک به موتور های جستجو کمک می کند تا به روشنی جایگاه شما را تعیین کنند و همچنین قابلیت اعتماد و کیفیت سایت شما را افزایش دهند. به عبارت دیگر، اعتبار لینک های ورودی (از سایت هایی که عملکرد خوبی دارند) به سایت شما نیز اعتبار می بخشند. این تاکتیک باید از طریق تولید محتوای جذاب و اصیل مورد حمایت قرار گیرد، در غیر این صورت چه دلیلی دارد بازدید کنندگان سایت شما در آن بمانند اگر چیز جذابی برای مشاهده وجود نداشته باشد؟

لینک های داخلی، از سوی دیگر، لینک هایی هستند که بازدید کنندگان را از یک صفحه یا پست به صفحه یا پست دیگر از سایت تان ارجاع می دهند. این لینک ها سودمند هستند زیرا بازدید کنندگان را در سراسر وبسایت شما راهنمائی می کنند و آنها را با ارائه محتواهای مربوط به هم به ماندن در وبسیات ترغیب می نمایند.

آنها همچنین در لینک های سایت، که زیر-لینک هایی هستند که در یک موتور جستجو در زیر لینک صفحه اصلی سایت شما ظاهر می شوند، مشارکت می نمایند. اما بار دیگر عرض می کنیم که تولید محتوای عالی باید دست در دست هر استراتژی لینک سازی داخلی پیش برود بنابراین اطمینان حاصل نمائید محتوایی که تولید می کنید برای بازدید کنندگان تان متناسب و ارزشمند باشد.

در مجموع، هر دوی لینک های ورودی و داخلی به موتور های جستجو در فهم محتوای سایت شما و تعیین میزان ارزشمندی آن برای بازدید کنندگان کمک می کنند. هر چند لینک سازی بخش مهمی از استراتژی آنلاین شماست اما در عین حال بایستی از آن به درستی استفاده نمائید. لینک سازی بیش از اندازه می تواند اعتبار و خوانایی سایت شما را کاهش دهد و حتی ممکن است موتور های جستجو سایت شما را به همین دلیل بررسی نکنند.

بیشتر بخوانید:  چگونه یک وبسایت بسازیم-بخش اول

از کلمات کلیدی ای استفاده کنید که ترافیک بیشتری را نسبت به رقبایتان به سایت شما جذب کنند و سایت تان را نسبت به آنها ارتقاء دهند، یا برای آن کلمات کلیدی کمپین های PPC خریداری نمائید.

با انجام اندکی جستجوی کلمه کلیدی می توانید دریابید که مخاطبین تان برای چه چیزی و چگونه جستجو می نمایند. به طریقی، جستجوی کلمه کلیدی یادیگری سخن گفتن با زبان مشتریان تان در زمینه نیاز ها و تمایلاتشان است.

نمایندگان بازاریابی ورودی یک اینفوگرافیک در پنج انگشت یک استراتژی قرار دادن کلمه کلیدی عالی را به اشتراک گذاشته اند که به شما در انتخاب حوزه های درست در وبسایت تان برای قرار دادن کلمات کلیدی هدفتان کمک می کنند.

استراتژی بازاریابی رقبایتان را دریابید و کارهایشان را بیاموزید. چندین دلیل برای تحلیل کردن مسائل رقابتی تان وجود دارد اما به صورت خلاصه تحلیل های رقابتی مسائل مربوط به تحلیل سایت تان را در این زمینه قرار می دهد.

بنابراین، این تحلیل ها فهم روشن تری از اینکه معیارهای مهم چه هستند، چه استراتژی هایی برای شما و رقبایتان کارساز هستند به شما می دهند و شما می توانید به کمک آن ها روند صنعت مربوطه را تشخیص دهید و پیش بینی کنید.

همه این جوانب به روشن شدن استراتژی کلی شما کمک می کنند و به شما اجازه می دهند که تصمیمات کسب و کاری حکیمانه تری بگیرید که به طور مثبتی موقعیت تان را در بازار تحت تأثیر قرار می دهد.

بهترین شیوه های سئو (SEO) را در وبسایت تان دنبال کنید. سئو استراتژی بسیار مهمی است که سزاوار صرف زمان و توجه قابل توجهی از سوی شماست.

اما سئو تنها درباره بهبود رتبه و قابلیت مشاهده وبسایت شما نیست. بلکه همچنین درباره بهتر کردن سایت تان برای مشتریان تان که از آن برای ارتباط برقرار نمودن با برند تجاری شما استفاده می کنند نیز می باشد. بدون یک تجربه کاربری خوب امید کمی برای شما در مورد نگاه داشتن یا افزایش مشتریان تان باقی می ماند.

منابع بیشماری برای آموختن درباره سئو وجود دارد اما الکسا یک بسته بازاریابی شامل جستجوی کلمه کلیدی، تحلیل رقابتی و ابزارهای تحلیلی وب به عنوان بخشی از طرح پیشرفته خودش ارائه می دهد.

شما دستورالعمل های خاص را در مورد چگونگی بهبود رتبه موتور جستجو، قابلیت استفاده، کارایی صفحه، لینک سازی و موارد بیشتر از طرف الکسا دریافت خواهید نمود (رفرنس).

در مقاله راهنمایی برای بهبود رتبه الکسای سایت به بیان مهمترین موارد قابل توجه برای بهبود رتبه الکسا پرداختیم. با رعایت درست این موارد تا حد زیادی میتوان اطمینان حاصل نمود که سایت و کسب و کار شما در مسیر درست پیشرفت قرار داشته باشد. آبتین ارتباط ایرانیان   


سیامک قربانی پور

سیامک قربانی پور هستم؛ مدیر عامل شرکت "آبتین ارتباط ایرانیان"؛ دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات. موضوع فعالیت شرکت ما به شماره ثبت 1050، برنامه نویسی، طراحی وبسایت و شبکه های کامپیوتری هست. از سال 94 تا 96 به مدت دو سال مشاور مرکز رشد و کسب و کار پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری بودم اما الان کسب و کار خودم رو در زمینه برنامه نویسی و طراحی وبسایت دارم. همچنین در زمینه مسائل کسب و کاری به علاقه مندان مشاوره هایی رو ارائه می دهم و مطالبی رو در این زمینه خصوصا در مورد کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در این وبسایت منتشر می کنم.

0 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.