مقدمه:

در مقاله معماری اندروید به تشریح ساختار معماری این سیستم عامل می پردازیم.

سیستم عامل اندروید مجموعه ای از اجزای نرم افزاری است که تقریبا به پنج بخش و چهار لایه اصلی تقسیم شده که ساختار معماری اندروید را تشکیل می دهند.

کرنل لینوکس

لینوکس در پایین ترین بخش سطوح قرار دارد – لینوکس ۳٫۶ با حدود ۱۱۵ پچ. این مورد سطح از انتزاع را میان سخت افزار دستگاه فراهم می کند و شامل تمام درایور های سخت افزاری اساسی مانند دوربین، صفحه کلید، صفحه نمایش و غیره می باشد.

همچنین کرنل تمامی مواردی را که لینوکس واقعا در آن ها خوب است مانند مانند شبکه ها و مجموعه وسیعی از درایور های دستگاه ، که مشکل استفاده از سخت افزار خارجی را برطرف می کند، پشتیبانی می نماید.

کتابخانه ها

در بالای کرنل لینوکس مجموعه ای از کتابخانه ها از جمله وبکیت موتور مرورگر وب با منبع باز، کتابخانه شناخته شده libc، پایگاه داده SQLite که یک مخزن مفید برای ذخیره سازی و به اشتراک گذاری داده های اپلیکیشن است، کتابخانه هایی برای پخش و ضبط صدا و ویدئو، کتابخانه های SSL مسئول امنیت اینترنت و غیره وجود دارند.

کتابخانه های اندروید

این دسته شامل آن دسته از کتابخانه های مبتنی بر جاوا است که مخصوص توسعه اندروید هستند. نمونه هایی از کتابخانه ها در این دسته شامل کتابخانه های چارچوب کاربردی علاوه بر مواردی است که باعث تسهیل در ایجاد رابط کاربر، طراحی گرافیک و دسترسی به پایگاه داده می شود. خلاصه ای از برخی از کتابخانه های هسته اصلی اندروید در دسترس برای توسعه دهنده اندروید به شرح زیر است:

بیشتر بخوانید:  نصب محیط توسعه یکپارچه اندروید

android.app – دسترسی به مدل برنامه را فراهم می کند و سنگ بنای تمام برنامه های کاربردی اندروید است.

android.content – دسترسی به محتوا، انتشار و پیام رسانی بین برنامه ها و اجزای برنامه را تسهیل می کند.

android.database – مورد استفاده برای دسترسی به داده های منتشر شده توسط ارائه دهندگان محتوا و شامل کلاس های مدیریت پایگاه داده SQLite.

android.opengl – یک رابط جاوا برای API rendering گرافیک OpenGL ES 3D.

android.os – اپلیکیشن ها را با دسترسی به سرویس های سیستم عامل استاندارد از جمله پیام ها، سرویس های سیستم و ارتباطات بین فرایندی فراهم می کند.

android.text – مورد استفاده برای رندر و دستکاری متن بر روی صفحه نمایش دستگاه.

android.view – بلوک های بنیادی اساسی رابط کاربر اپلیکیشن.

android.widget – یک مجموعه غنی از اجزای رابط کاربری پیش ساخته مانند دکمه ها، برچسب ها، نمایش لیست ها، مدیران طرح، دکمه های رادیویی و غیره.

android.webkit – مجموعه ای از کلاس هایی است که به شما اجازه می دهد قابلیت های مرور وب را در برنامه های کاربردی وارد کنید.

پس از پوشش کتابخانه های هسته مبتنی بر جاوا در زمان اجرای اندروید، اکنون زمان توجه ما به کتابخانه های مبتنی بر C / C ++ موجود در این لایه از مجموعه نرم افزاری اندروید است.

رانتایم اندروید

این قسمت سوم معماری است و در لایه دوم از پایین موجود است. این بخش جزء کلیدی به نام Dalvik Virtual Machine فراهم می نماید که یک نوع ماشین مجازی جاوا است که به طور خاص برای اندروید طراحی و بهینه سازی شده است.

بیشتر بخوانید:  سازماندهی و دسترسی به منابع اندروید

Dalvik VM از ویژگی های اصلی لینوکس مانند مدیریت حافظه و چندین رشته استفاده می کند که از ویژگی های ذاتی زبان جاوا است. VM Dalvik هر اپلیکیشن اندروید را قادر می سازد که در فرایند خودش، با مثال خاص خود از ماشین مجازی Dalvik اجرا شود.

رانتیام اندروید همچنین مجموعه ای از کتابخانه های اصلی را فراهم می کند که توسعه دهندگان اپلیکیشن اندروید را قادر می سازد تا اپلیکیشن های اندرویدی را با استفاده از زبان برنامه نویسی استاندارد Java بنویسند.

چارچوب اپلیکیشن

لایه چارچوب اپلیکیشن بسیاری از سرویس های سطح بالاتر برای اپلیکیشن ها را در قالب کلاس های جاوا فراهم می کند. توسعه دهندگان برنامه اجازه استفاده از این سرویس ها را در اپلیکیشن های خود دارند.

چارچوب اندروید شامل سرویس های کلیدی زیر است:

Activity Manager – تمام جنبه های چرخه عمر برنامه و مجموعه فعالیت ها را کنترل می کند.

ارائه دهندگان محتوا – به اپلیکیشن ها امکان انتشار و به اشتراک گذاری داده ها را با اپلیکیشن های دیگر می دهد.

Notifications Manager – به اپلیکیشن ها اجازه می دهد تا هشدارها و اعلان ها را برای کاربر نمایش دهند.

View System – مجموعه گسترده ای از نمایش ها که برای ایجاد رابط کاربر برنامه کاربردی استفاده می شود.

اپلیکیشن ها

شما تمامی اپلیکیشن های اندروید را در بالاترین لایه پیدا خواهید کرد و اپلیکیشن خود را خواهید نوشت تا فقط در این لایه نصب شود. نمونه هایی از این اپلیکیشن ها عبارتند از Contacts Books، Browser، Games و غیره (رفرنس).

در مقاله معماری اندروید به تشریح ساختار معماری و لایه های مختلف این سیستم عامل از پایین ترین تا بالاترین لایه پرداختیم، در مقاله بعدی به تشریح اجزاء مختلف اپلیکیشن اندروید خواهیم پرداخت.


سیامک قربانی پور

سیامک قربانی پور هستم؛ مدیر عامل شرکت "آبتین ارتباط ایرانیان"؛ دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات. موضوع فعالیت شرکت ما به شماره ثبت 1050، برنامه نویسی، طراحی وبسایت و شبکه های کامپیوتری هست. از سال 94 تا 96 به مدت دو سال مشاور مرکز رشد و کسب و کار پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری بودم اما الان کسب و کار خودم رو در زمینه برنامه نویسی و طراحی وبسایت دارم. همچنین در زمینه مسائل کسب و کاری به علاقه مندان مشاوره هایی رو ارائه می دهم و مطالبی رو در این زمینه خصوصا در مورد کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در این وبسایت منتشر می کنم.

0 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 − یک =

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.