مقدمه:

در مقاله اندروید-مثال Hello World وارد برنامه نویسی اپلیکیشن اندروید خواهیم شد و اولین پروژه خود را اجرا خواهیم نمود.

اجازه دهید برنامه نویسی واقعی را با استفاده از فریم-ورک اندروید شروع کنیم. قبل از شروع به نوشتن اولین مثال خود با استفاده از Android SDK، باید اطمینان حاصل کنید که محیط توسعه اندروید خود را به درستی تنظیم کرده اید، همانطور که در مقاله نصب محیط توسعه یکپارچه اندروید توضیح دادیم و اگر تا کنون این کار را انجام نداده اید بهتر است طبق توضیحات آن مقاله اقدام و آن را تنظیم و نصب کنید. همچنین فرض می کنیم که شما اندکی با کار کردن با اندروید استودیو آشنا هستید.

بنابراین اجازه دهید یک برنامه ساده اندروید بنویسیم که عبارت “!Hello World” را چاپ کند.

ساخت اپلیکیشن اندروید

اولین قدم این است که یک اپلیکیشن ساده اندروید با استفاده از اندروید استودیو ایجاد کنید. هنگامی که روی آیکون Android studio کلیک میکنید، صفحه ای به صورت زیر نمایش داده میشود:

اندروید-مثال Hello World

شما می توانید توسعه اپلیکیشن خود را خواندن start a new android studio project آغاز کنید. در یک قاب نصب جدید باید نام برنامه، اطلاعات بسته و محل پروژه پرسیده شود:

اندروید-مثال Hello World

پس از وارد شدن نام برنامه، زمان انتخاب فاکتور های فرمی که اپلیکیشن شما بر روی آن اجرا می شود فرا می رسد. در اینجا باید Minimum SDK را مشخص کنیم، در این آموزش، این فاکتور API23 تعیین شده است که متناسب با (Android 6.0 (Mashmallow می باشد. اما با توجه به اعلام گوگل برای سال ۲۰۱۹ بهتر است شما آن را حداقل API26 تعیین نمائید:

اندروید-مثال Hello World

سطح بعدی نصب باید شامل انتخاب فعالیت در تلفن همراه باشد که طرح پیش فرض برای برنامه را مشخص می کند:

اندروید-مثال Hello World

و مرحله نهایی، باز کردن ابزار توسعه برای نوشتن کد اپلیکیشن است:

اندروید-مثال Hello World

آناتومی اپلیکیشن اندروید

قبل از اجرای اپلیکیشن تان، باید از چند دایرکتوری و فایل در پروژه اندروید مطلع شوید:

اندروید-مثال Hello World

ردیف فولدر، فایل و توضیحات
۱

Java

این مورد شامل فایل های منبع جاوا برای پروژه شما می باشد. به طور پیش فرض، شامل یک فایل منبع MainActivity.java دارای یک کلاس فعالیت است که زمانی که اپلیکیشن شما با استفاده از آیکون اپلیکیشن راه اندازی می شود اجرا می گردد.

۲

res/drawable-hdpi

این یک دایرکتوری برای آبجکت های قابل کشف است که برای اسکرین های با دنسیتی بالا طراحی شده اند.

۳

res/layout

این یک دایرکتوری برای فایل هایی است که رابط کاربری برنامه شما را تعریف می کند.

۴

res/values

این یک دایرکتوری برای سایر فایل های مختلف XML است که حاوی مجموعه ای از منابع، مانند تعاریف رشته ها و رنگ ها است.

۵

AndroidManifest.xml

این یک فایل مانیفستی است که ویژگی های اساسی اپلیکیشن را توصیف می نماید و هر یک از اجزای آن را تعریف می کند.

۶

Build.gradle

این یک فایل تولید خودکار است که حاوی compileSdkVersion، buildToolsVersion، applicationId، minSdkVersion، targetSdkVersion، versionCode و versionName است.

بیشتر بخوانید:  پروژه MIT App Inventor چیست؟

بخش زیر یک مرور کلی از فایل های مهم برنامه را ارائه می دهد:

فایل فعالیت اصلی

کد فعالیت اصلی یک فایل جاوا به نام MainActivity.java است. این فایل اپلیکیشن حقیقی است که در نهایت تبدیل به یک Dalvik می شود و اپلیکیشن شما را اجرا می کند. در زیر کد پیش فرض تولید شده توسط application wizard برای اپلیکیشن !Hello World ارائه می شود:

package com.example.helloworld;

import android.support.v7.app.AppCompatActivity;
import android.os.Bundle;

public class MainActivity extends AppCompatActivity {
   @Override
   protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
      super.onCreate(savedInstanceState);
      setContentView(R.layout.activity_main);
   }
}

در اینجا R.layout.activity_main به فایل activity_main.xml واقع در پوشه Res / layout اشاره دارد. روش ()onCreate یکی از روشهای بسیاری است که در هنگام لود یک فعالیت مورد استفاده قرار می گیرد.

فایل مانیفست

هر جزئی که شما به عنوان بخشی از اپلیکیشن خود توسعه می دهید، باید تمام اجزای آن را در یک manifest.xml که در ریشه دایرکتوری پروژه اپلیکیشن قرار دارد، اعلام کنید. این فایل به عنوان رابط کاربری بین سیستم عامل اندروید و اپلیکیشن شما عمل می کند، بنابراین اگر شما جزء خود را در این فایل اعلام نکنید، سیستم عامل آن را در نظر نمی گیرد. به عنوان مثال، یک فایل مانیفست پیش فرض به صورت فایل زیر به نظر می رسد:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<manifest xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android"
    package="com.example.tutorialspoint7.myapplication">

   <application
      android:allowBackup="true"
      android:icon="@mipmap/ic_launcher"
      android:label="@string/app_name"
      android:supportsRtl="true"
      android:theme="@style/AppTheme">
      
      <activity android:name=".MainActivity">
         <intent-filter>
            <action android:name="android.intent.action.MAIN" />
            <category android:name="android.intent.category.LAUNCHER" />
         </intent-filter>
      </activity>
   </application>
</manifest>

در اینجا تگ <application> … </ application> اجزاء مربوط به اپلیکیشن را بسته است. مشخصه اندروید: آیکون به آیکون اپلیکیشن موجود در زیر res / drawable-hdpi اشاره می کند. این اپلیکیشن از تصویری به نام ic_launcher.png واقع در پوشه های قابل کشف استفاده می کند.

بیشتر بخوانید:  نصب محیط توسعه یکپارچه اندروید

تگ <activity> برای مشخص کردن یک فعالیت استفاده می شود و android: name attribute نام کلاس کامل واجد شرایط زیر-کلاس فعالیت را مشخص می کند و مشخصه های android:label مشخص کننده یک رشته برای استفاده به عنوان برچسب  برای فعالیت می باشند. شما می توانید فعالیت های چندگانه را با استفاده از تگ های <activity> مشخص کنید.

اقدام برای فیلتر هدف به نام android.intent.action.MAIN برای نشان دادن اینکه این فعالیت به عنوان نقطه ورود برای اپلیکیشن عمل می کند. دسته بندی برای فیلتر هدف برای نشان دادن اینکه اپلیکیشن می تواند از آیکون راه اندازی دستگاه اجرا و راه اندازی شود android.intent.category.LAUNCHER نامیده می شود.

string@ به فایل strings.xml توضیح داده شده در زیر اشاره دارد. از این رو، @string / app_name مربوط به رشته app_name است که در فایل strings.xml تعریف شده است، که “HelloWorld” است. به طور مشابه، رشته های دیگر در برنامه کاربردی ذخیره می شود.

در زیر لیستی از تگ هایی است که شما در فایل manifest خود برای مشخص کردن اجزای مختلف اپلیکیشن اندروید استفاده می کنید:

  • <activity> عناصری برای فعالیت ها 
  • <service> عناصری برای سرویس ها
  • <receiver> عناصری برای گیرنده های برادکست
  • <provider> عناصری برای تولید کنندگان محتوا

فایل رشته ها

فایل strings.xml در پوشه res / values قرار دارد و شامل تمام متن هایی است که اپلیکیشن شما از آن استفاده می کند. به عنوان مثال، نام دکمه ها، برچسب ها، متن پیش فرض و انواع مشابه رشته ها به این فایل وارد می شوند. این فایل مسئول محتوای متنی شما است. به عنوان مثال، فایل رشته های پیش فرض به صورت فایل به نظر خواهد رسید:

<resources>
   <string name="app_name">HelloWorld</string>
   <string name="hello_world">Hello world!</string>
   <string name="menu_settings">Settings</string>
   <string name="title_activity_main">MainActivity</string>
</resources>

فایل طرح بندی

activity_main.xml یک فایل طرح بندی موجود در دایرکتوری res / layout است که توسط اپلیکیشن شما هنگام ساخت رابط کاربری اش مورد اشاره قرار گرفته است. شما این پرونده را برای تغییر طرح بندی اپلیکیشن تان به مراتب و بسیار تغییر خواهید داد. برای اپلیکیشن “!Hello World” خودتان این فایل از محتوای زیر مربوط به طرح بندی پیش فرض پیروی می کند:

<RelativeLayout xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android"
   xmlns:tools="http://schemas.android.com/tools"
   android:layout_width="match_parent"
   android:layout_height="match_parent" >
   
   <TextView
      android:layout_width="wrap_content"
      android:layout_height="wrap_content"
      android:layout_centerHorizontal="true"
      android:layout_centerVertical="true"
      android:padding="@dimen/padding_medium"
      android:text="@string/hello_world"
      tools:context=".MainActivity" />
      
</RelativeLayout>

این یک مثال از RelativeLayout ساده است که ما در یک فصل جداگانه مطالعه خواهیم کرد. TextView یک کنترل اندروید است که برای ساخت GUI استفاده می شود و ویژگی های مختلفی دارد مانند android: layout_width، android: layout_height و غیره که برای تعیین عرض و ارتفاع اش و غیره استفاده می شود.

بیشتر بخوانید:  نصب و راه اندازی اندروید استودیو

String@ به فایل strings.xml واقع در پوشه res / values اشاره دارد. از این رو، string / hello_world@ به رشته hello که در فایل strings.xml تعریف شده است و همان “!Hello World” است اشاره دارد.

اجرای اپلیکیشن

بیایید سعی کنیم  !Hello World را اجرا کنیم، اپلیکیشنی که به تازگی ایجاد کردیم. فرض میکنم شما AVD خودتان را در حین انجام تنظیمات محیط توسعه ایجاد کرده اید. برای اجرای برنامه از اندروید استودیو، یکی از فایل های فعالیت پروژه خود را باز کنید و روی نماد اجرای روی نوار ابزار کلیک کنید.

اندروید استودیو اپلیکیشن را در AVD تان نصب می کند و آن را شروع می کند و اگر همه چیز در مورد تنظیمات و اپلیکیشن شما درست باشد، پنجره ی شبیه ساز زیر را نمایش می دهد:

اندروید-مثال Hello World

تبریک می گویم!!! شما اولین برنامه اندروید خود را توسعه داده اید و اکنون فقط لازم است تا گام به گام و مرحله به مرحله ادامه آموزش های ما را دنبال کنید تا به یک برنامه نویس عالی اندروید تبدیل شوید (رفرنس).

در مقاله اندروید-مثال Hello World با چگونگی ایجاد یک پروژه اپلیکیشن اندروید ساده از ابتدای تا اجرا آشنا شدیم. در مقاله بعدی به تشریح منابع سیستم عامل اندروید خواهیم پرداخت.


سیامک قربانی پور

سیامک قربانی پور هستم؛ مدیر عامل شرکت "آبتین ارتباط ایرانیان"؛ دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات. موضوع فعالیت شرکت ما به شماره ثبت 1050، برنامه نویسی، طراحی وبسایت و شبکه های کامپیوتری هست. از سال 94 تا 96 به مدت دو سال مشاور مرکز رشد و کسب و کار پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری بودم اما الان کسب و کار خودم رو در زمینه برنامه نویسی و طراحی وبسایت دارم. همچنین در زمینه مسائل کسب و کاری به علاقه مندان مشاوره هایی رو ارائه می دهم و مطالبی رو در این زمینه خصوصا در مورد کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در این وبسایت منتشر می کنم.

0 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − دو =

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.