شما در اینجا هستید: خانه » علوم کامپیوتر » ERP » مفاهیم در برنامه ریزی منابع سازمان-فصل اول

مفاهیم در برنامه ریزی منابع سازمان-فصل اول

ERP

فصل اول: عملکردها و فرآیندهای کسب و کار

مقدمه:

مقاله مفاهیم در برنامه ریزی منابع سازمان-فصل اول خلاصه و چکیده ای است از مهمترین موارد مطرح شده در فصل اول کتاب concepts in enterprise resource planning fourth edition نوشته Monk و Wagner.

  • برنامه های برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP):

نرم افزار هسته ای که شرکت ها برای هماهنگ کردن اطلاعات در هر حوزه از کسب و کار استفاده می کنند.

  • کمک به مدیریت فرایندهای کسب و کار گسترده شرکت
  • استفاده از پایگاه داده مشترک و ابزارهای گزارشگری مدیریت به اشتراک گذاشته شده
  • فرآیند کسب و کار: مجموعه ای از فعالیت هایی که برخی از ورودی ها را می گیرد و یک خروجی ایجاد می کند که برای مشتری ارزشمند است.

حوزه های وظیفه ای و فرآیندهای کسب و کار

  • برای درک ERP، باید بدانید که چگونه یک کسب و کار کار می کند.
  • حوزه های وظیفه ای عملیات
  • فرآیندهای کسب و کار

حوزه های وظیفه ای عملیات

  • بازاریابی و فروش (M/S)
  • مدیریت زنجیره تأمین (SCM)
  • حسابداری و مالی (A/F)
  • منابع انسانی (HR)
  • عملکردهای کسب و کار: فعالیت های اختصاص داده شده به یک حوزه وظیفه ای از عملیات
  • حوزه های وظیفه ای وابسته به یکدیگر هستند.
  • هر یک از دیگران داده نیاز دارد.
  • یکپارچگی بهتر حوزه های وظیفه ای منجر به بهبود در ارتباطات، گردش کار و موفقیت شرکت می شود.
  • سیستم های اطلاعاتی (IS): کامپیوترها، افراد، رویه ها و نرم افزارهایی که اطلاعات را ذخیره، سازمان دهی و ارائه می کنند.

فرآیندهای کسب و کار

  • مجموعه ای از فعالیت هایی که یک یا چند نوع ورودی را می گیرد و یک خروجی را ایجاد می کند که برای مشتری ارزشمند است.
  • مشتری می تواند مشتری سنتی خارجی یا مشتری داخلی باشد.
  • فکر کردن در مورد فرایندهای کسب و کار، به مدیران کمک می کند تا از دیدگاه مشتری به سازمان خود نگاه کنند.
  • کسب و کارها باید همیشه و در هر معامله نظر مشتری را در نظر بگیرند.
  • تعامل با مشتری موفقیت آمیز
  • مشتری (داخلی یا خارجی) لازم نیست با هر عملکرد کسب و کار درگیر در فرایند ارتباط برقرار کند.
  • مدیران کسب و کار موفق از دیدگاه یک مشتری رضایتمند به عملیات های کسب و کار نگاه می کنند.
  • به اشتراک گذاری داده ها به طور موثر و کارآمد بین و درون حوزه های وظیفه ای منجر به فرایندهای کارآمدتر کسب و کار می شود.
  • سیستم های اطلاعاتی یکپارچه: سیستم هایی که در آن حوزه های وظیفه ای داده ها را به اشتراک می گذارند.
  • کسب و کارها ورودی ها (منابع) را دریافت می کنند و این ورودی ها را به کالاها و خدمات برای مشتریان تبدیل می کنند.
  • ورودی: مواد، افراد، تجهیزات
  • مدیریت اطلاعات و فرآیندهای کسب و کار به طور موثر مستلزم اطلاعات دقیق و به روز است.

حوزه های وظیفه ای و فرآیندهای کسب و کاری یک کسب و کار بسیار کوچک

  • مثال: یک کافی شاپ فرضی
  • فرایندهای کسب و کار کافی شاپ را بررسی کنید.
  • ببینید که چرا هماهنگی حوزه های وظیفه ای به دستیابی به فرایندهای کسب و کار موثر و کارآمد کمک می کند.
  • نگاه کنید که چگونه یکپارچگی سیستم اطلاعاتی کسب و کار را بهبود می بخشد.

بازاریابی و فروش

  • عملکردهای بازاریابی و فروش
  • توسعه محصولات
  • تعیین قیمت
  • ترویج محصولات برای مشتریان
  • دریافت سفارش های مشتریان
  • کمک به ایجاد یک پیش بینی فروش
  • وظایف بازاریابی و فروش برای کافی شاپ
  • ضبط رکورد رسمی مورد نیاز نیست.
  • نیاز به پیگیری مشتریان
  • توسعه محصول می تواند به صورت غیر رسمی انجام شود.
  • مشتریان وفادار اجازه دارند تا یک نقطه مشخص از شارژ خرید استفاده کنند.
  • رکوردها بایستی نشان دهند که هر مشتری به چه میزان بدهکار است یا اعتبار قابل استفاده دارد.

مدیریت زنجیره تأمین

  • عملکردها در مدیریت زنجیره تأمین
  • درست کردن قهوه (ساخت/ تولید)
  • خرید مواد خام (خرید)
  • برنامه ریزی تولید نیاز به پیش بینی های فروش از حوزه وظیفه ای بازاریابی و فروش دارد.
  • پیش بینی های فروش: تحلیلی که تلاش می کند آینده فروش یک محصول را پیش بینی کند.
  • برنامه های تولید برای توسعه احتیاجات مربوط به مواد خام و بسته بندی استفاده می شوند.
  • مواد خام: بطری آب بهاری، لیموهای تازه، شکر مصنوعی، شکر خام
  • بسته بندی: فنجان ها، نی ها، دستمال ها
  • SCM و M/S بایستی برای هر محصول قهوه ای که به فروش می رود یک دستورالعمل انتخاب کنند.

حسابداری و مالی

  • عملکردها در درون بخش حسابداری و مالی
  • ضبط داده های خام درباره معاملات (در بر گیرنده فروش ها)، خرید مواد خام، حقوق و دستمزد، و دریافت پول پرداختی مشتریان
  • داده خام: اعداد جمع آوری شده از فروش، ساخت و عملیات های دیگر، بدون هیچ گونه دستکاری، محاسبه و یا آرایش برای ارائه
  • داده های حسابداری و مالی توسط بازاریابی و فروش و مدیریت زنجیره تأمین استفاده می شوند.
  • رکوردهای فروش مؤلفه های مهمی برای پیشبینی فروش هستند.
  • پیشبینی های فروش در تصمیم گیری کارکنان و برنامه ریزی تولید استفاده می شوند.
  • رکوردهای قابل دریافت حساب ها برای نظارت بر سیاست کلی اعتبار اهدایی کافی شاپ استفاده می شوند.

منابع انسانی

  • عملکرد های منابع انسانی
  • استخدام، آموزش، ارزیابی، و پاداش دادن به کارمندان
  • نیروی انسانی پیش بینی های فروش بسط داده شده بوسیله بخش های انفرادی را برای برنامه ریزی احتیاجات کارکنان استفاده می کند.
  • سیستم های یکپارچه با استفاده از نرم افزار ERP به اشتراک گذاری اطلاعات لازم بین حوزه های وظیفه ای را فراهم می کنند.

در ادامه مقاله مفاهیم در برنامه ریزی منابع سازمان-فصل اول به بررسی سیستم های اطلاعاتی حوزه وظیفه ای می پردازیم.

سیستم های اطلاعاتی حوزه وظیفه ای

  • ورودی و خروجی های بالقوه برای هر حوزه وظیفه ای شرح داده شده است.
  • به انواع داده مورد نیاز هر حوزه و نحوه استفاده افراد از داده ها توجه داشته باشید.
  • سیستم های اطلاعاتی روابط بین همه حوزه ها و فرآیندهای وظیفه ای را حفظ می کنند.

بازاریابی و فروش

  • اطلاعات مورد نیاز از همه حوزه های دیگر وظیفه ای
  • مشتریان به صورت شخصی یا تلفنی، ایمیل، فکس، وب و غیره برای سفارش به M / S ارتباط برقرار می کنند.
  • M / S نقش تعیین کننده ای در قیمت محصولات دارد.
  • قیمت گذاری ممکن است بر اساس قیمت واحد محصول، به همراه برخی از نشانه گذاری درصد تعیین شود.
  • نیاز به اطلاعات از حسابداری و مالی و داده های مدیریت زنجیره تامین
  • M / S باید با منابع انسانی ارتباط برقرار کند تا اطلاعات مربوط به نیازهای استخدام، الزامات قانونی و غیره را تبادل کند.
  • ورودی ها برای M / S
  • داده های مشتری
  • داده های سفارش
  • داده های روند فروش
  • قیمت هر واحد محصول
  • سیاست هزینه سفر شرکت
  • خروجی ها برای M / S
  • استراتژی های فروش
  • قیمت گذاری محصول
  • نیازهای استخدام

مدیریت زنجیره تأمین

  • اطلاعات مورد نیاز از همه حوزه های دیگر وظیفه ای
  • برنامه های تولید بر اساس اطلاعات در مورد فروش محصول (واقعی و پیش بینی شده) که از بخش بازاریابی و فروش می آید.
  • همراه با داده های دقیق درباره سطوح تولید مورد نیاز:
  • مواد اولیه و بسته بندی را می توان به عنوان موارد مورد نیاز سفارش داد.
  • سطح موجودی را می توان پایین نگاه داشت، صرفه جویی در پول
  • داده ها و رکوردهای مدیریت زنجیره تأمین می توانند:
  • داده های مورد نیاز حسابداری و مالی را برای تعیین اینکه چه میزان از هر منبع استفاده شده است فراهم آورند.
  • پشتیبانی از عملکرد M / S با ارائه اطلاعات در مورد آنچه که تولید و حمل می شود.
  • مدیریت زنجیره تامین در برخی موارد با منابع انسانی ارتباط برقرار می کند.
  • ورودی ها برای SCM
  • اطلاعات فروش محصولات
  • برنامه های تولید
  • سطوح موجودی
  • برچیدن و به یادآوری سیاست شرکت
  • خروجی ها برای SCM
  • سفارش های مواد اولیه
  • سفارش های بسته بندی
  • داده های هزینه منابع
  • گزارش های تولید و موجودی
  • اطلاعات استخدام

حسابداری و مالی

  • اطلاعات مورد نیاز از همه حوزه های دیگر وظیفه ای
  • پرسنل A / F:
  • معاملات شرکت را در کتاب های حساب ضبط کنید.
  • ضبط حساب های قابل پرداخت زمانی که مواد خام خریداری شده و پول نقد خروجی زمانی که برای مواد پرداخت شده است.
  • خلاصه نمودن اطلاعات معامله برای تهیه گزارش در مورد وضعیت مالی و سودآوری شرکت
  • افرادی که در سایر حوزه های وظیفه ای هستند داده هایی را به A / F ارائه می دهند:
  • M / S اطلاعات فروش را فراهم می کند.
  • SCM اطلاعات تولید و موجودی را فراهم می کند.
  • منابع انسانی اطلاعات هزینه حقوق و دستمزد را تامین می کند.
  • پرسنل M / S برای ارزیابی اعتبار مشتری نیاز به داده های A / F دارند.
  • ورودی ها برای A / F

– پرداخت از مشتریان

  – داده های دریافتی حساب

  – اطلاعات پرداختی حساب

  – داده های فروش

  – اطلاعات تولید و موجودی

  – حقوق و دستمزد و اطلاعات هزینه

  • خروجی برای A / F
  • پرداخت به تامین کنندگان
  • گزارشهای مالی
  • اطلاعات اعتبار مشتری

در ادامه مقاله مفاهیم در برنامه ریزی منابع سازمان-فصل اول به بررسی منابع انسانی می پردازیم.

منابع انسانی

  • HR نیاز به اطلاعات از بخش های دیگر دارد.
  • وظایف مربوط به استخدام کارکنان، مزایا، آموزش، و تطابق دولت همه مسئولیت های HR است.
  • منابع انسانی نیاز به پیش بینی دقیق نیازهای پرسنلی از تمام واحد های عملیاتی دارد.
  • منابع انسانی باید بدانند که چه مهارت هایی برای انجام یک کار خاص لازم است و به چه میزان شرکت می تواند به پرداخت هزینه های کارکنان بپردازد.
  • مشاهده مقررات دولتی در استخدام، آموزش، جبران، ترویج و تعدیل کارکنان
  • ورودی ها برای HR

– پیش بینی های کارکنان

– داده های مهارتی

  • خروجی برای HR

– انطباق مقررات

– آموزش کارکنان و صدور گواهینامه

– پایگاه داده مهارت ها

– ارزیابی کارکنان و جبران خسارت

  • مقدار قابل توجهی از داده ها در میان حوزه های وظیفه ای حفظ و به اشتراک گذاشته شده است.
  • به موقع بودن و صحت این اطلاعات مهم برای موفقیت هر حوزه و توانایی شرکت در ایجاد سود و ایجاد رشد آینده است.
  • نرم افزار ERP اجازه می دهد تمام مناطق کاربردی یک پایگاه داده مشترک را به اشتراک بگذارند.

– اجازه می دهد اطلاعات دقیق در زمان واقعی در دسترس باشد.

خلاصه فصل اول

  • زمینه های کاربردی اساسی: بازاریابی و فروش، مدیریت زنجیره تامین، حسابداری و مالی، و منابع انسانی
  • بازاریابی و فروش: قیمت محصولات را تنظیم می کند، محصولات را از طریق تبلیغات و بازاریابی ترویج می دهد، سفارشات مشتری را می پذیرد، از مشتریان پشتیبانی می کند و پیش بینی های فروش را ایجاد می کند.
  • مدیریت زنجیره تامین: توسعه برنامه های تولید، سفارش مواد اولیه از تامین کنندگان، دریافت مواد خام، تولید محصولات، نگهداری امکانات و ارسال محصولات برای مشتریان
  • حسابداری و مالی: حسابداری مالی کار تهیه خلاصه ای از داده های عملیاتی در گزارش های مدیریتی، کنترل حساب ها، برنامه ریزی و بودجه بندی، و مدیریت جریان نقدی را بر عهده دارند.
  • منابع انسانی: پذیرش، استخدام، آموزش و جبران خدمت کارکنان، تطابق با مقررات دولتی و نظارت بر ارزیابی کارکنان
  • سیستم های اطلاعاتی کار ضبط، پردازش و ذخیره داده ها برای ارائه اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری را بر عهده دارد.
  • کارکنانی که در یک حوزه وظیفه ای کار می کنند نیاز به اطلاعات از کارکنان در سایر حوزه های وظیفه ای دارند.

– سیستم های اطلاعاتی حوزه های وظیفه ای باید یکپارچه شوند، بنابراین داده های به اشتراک گذاشته شده دقیق و به موقع می باشند.

  • مدیران از منظر فرآیندهایی از کسب و کار که حوزه های وظیفه ای را ادغام می کنند، فکر می کنند.

– نیاز به اشتراک اطلاعات بین عملیلت ها و حوزه های وظیفه ای

– نرم افزار ERP این قابلیت را با استفاده از یک پایگاه اطلاعاتی مشترک فراهم می کند (رفرنس).

در مقاله مفاهیم در برنامه ریزی منابع سازمان-فصل اول چکیده کاملی از فصل اول کتاب را با تشریح مهمترین موارد مطرح ارائه نمودیم.

اشتراک گذاری
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.