فصل ششم: فرایندهای منابع انسانی با ERP

مقدمه:

مقاله مفاهیم در برنامه ریزی منابع سازمان-فصل ششم خلاصه و چکیده ای است از مهمترین موارد مطرح شده در فصل ششم کتاب concepts in enterprise resource planning fourth edition نوشته Monk و Wagner.

  • مدیریت سرمایه انسانی (HCM): وظایف مرتبط با مدیریت نیروی کار شرکت
  • مسئولیت های بخش منابع انسانی (HR)

– جذب، انتخاب و استخدام کارمندان جدید

– اطلاع رسانی در مورد موقعیت های جدید و استخدام

– تأمین آموزش مناسب، تمرین دادن و صدور گواهینامه برای کارمندان

– مسائل مربوط به رفتار کارکنان

– مطمئن شدن از اینکه کارکنان مسئولیت های شغلی را درک می کنند.

– استفاده از روند موثر برای بررسی عملکرد کارکنان و تعیین افزایش حقوق و پاداش ها

– مدیریت حقوق و مزایا برای هر کارمند

– اطلاع رسانی تغییرات در حقوق، مزایا و یا سیاست ها به کارکنان

– پشتیبانی از طرح های مدیریت برای تغییر در سازمان

مشکلات فرایندهای منابع انسانی Fitter Snacker

  • مدیریت پرسنل بر سوابق کاغذی و یک سیستم ثبت دستی مبتنی است.

– ایجاد مشکلات

– اطلاعات به راحتی قابل دسترسی و یا آسان برای تجزیه و تحلیل نیست.

روند استخدام

  • Fitter Snacker (FS) دارای سه کارمند در بخش منابع انسانی است.
  • مشکلات به دلایل زیر اتفاق می افتند:

– تعداد زیادی از فرآیندهای منابع انسانی (از استخدام و هدف گیری مدیریت مزایای بهداشتی)

– عدم یکپارچگی در میان تمام بخش ها

– تعداد افرادی که HR با آنها تعامل دارد.

– اطلاعات نادرست، خارج از تاریخ و ناسازگار

  • مشکلاتی که در فرآیند استخدام بوجود می آیند:

– توصیف شرایط لازم برای شغل ممکن است ناقص یا نادرست باشد.

– فرم خدمت شغلی ممکن است از دست رفته و یا به طور صحیح تکمیل نشده باشد.

  • بخش منابع انسانی نخواهد دانست که موقعیت در دسترس است.
  • سرپرست فرض می کند که پرونده سازی در حال انجام است.
  • ضبط و پیگیری دقیق رزومه ها و تقاضاها یک مشکل در Fitter Snacker است.

– با توجه به اطلاعات متقاضی در فرم کاغذی نگهداری می شود.

روند مصاحبه و استخدام

  • در FS، بخش درخواست کننده، لیستی از کاندیداها را براساس اطلاعات ارائه شده توسط HR تهیه می کند.
  • بخش منابع انسانی:

– نامزدهای تماس در لیست کوتاه

– برنامه مصاحبه ها

– یک پرونده برای هر نامزد ایجاد می کند.

  • اگر یک کاندید پیشنهاد مصاحبه را قبول کند، منابع انسانی برای مصاحبه آماده می شود.

– پس از مصاحبه اولیه، HR پرونده نامزد را به روزرسانی تا نشان دهد که آیا استخدام او امکان پذیر است یا خیر.

  • مصاحبه دوم ممکن است برنامه ریزی شود.
  • نماینده HR و سرپرست بخش درخواست کننده تصمیم می گیرند کدام کاندیداها قابل قبول هستند و آنها را رتبه بندی می کنند.
  • شخص HR به نامزد دارای بالاترین رتبه یک پیشنهاد شغلی ارائه می کند.
  • پذیرش پیشنهاد شغلی توسط نامزد
  • بسیاری از مشکلات اسنکر Fitter Snacker در روند مصاحبه و استخدام با جریان اطلاعات و ارتباطات پیوند دارد.
  • پس از اینکه کاندید پیشنهاد شغلی رسمی را پذیرفت، Fitter Snacker یک شرکت مشاوره منابع انسانی استخدام می کند تا بررسی پس زمینه را انجام دهد.
  • Fitter Snacker اغلب مشکلات ثبت نام کارکنان جدید در برنامه های منافع صحیح و ایجاد کسر حقوق و دستمزد مناسب را دارد.
بیشتر بخوانید:  مفاهیم در برنامه ریزی منابع سازمان-فصل هشتم

وظایف منابع انسانی پس از استخدام

  • اداره منابع انسانی باید ارتباط خوب و دائمی با کارمند و سرپرست داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که کارمند به خوبی کار می کند.
  • Fitter Snacker ارزیابی عملکرد را برای کارمندان جدید و فعلی انجام می دهد.

– اسناد ارزیابی بخشی از پرونده کارمند است که توسط بخش منابع انسانی نگهداری می شود.

  • عدم داشتن یک سیستم اطلاعات موثر کار را برای Fitter Snacker دشوار می کند:

– برای مدیریت تمام داده های ارزیابی عملکرد

– برای بخش منابع انسانی در شناسایی مشکلات با یک کارمند و اقدام اصلاحی

– برای حفظ کنترل مناسب اطلاعات حساس شخصی

  • تغییر و تبدیل کارکنان می تواند یک مشکل مهم باشد.

– هزینه های مربوط به استخدام و آموزش کارمندان جدید

– شرکت ها دانش و مهارت هایی را که ممکن است برای حفظ رقابت آنها بسیار مهم باشد، از دست می دهند.

– تغییر و تبدیل کارکنان به شدت به رضایت شغلی و جبران خسارت مربوط است.

منابع انسانی با نرم افزار ERP

  • یک سیستم اطلاعات خوب اجازه می دهد تمام اطلاعات مرتبط مربوط به یک کارمند در عرض چند ثانیه بازیابی شود.
  • ماژول منابع انسانی (SAP ERP (HR ابزارهایی برای موارد زیر فراهم می کند:

– مدیریت نقش ها و مسئولیت های سازمان

– تعاریف

– اطلاعات پرسنلی کارکنان

– وظایف مربوط به مدیریت زمان، حقوق و دستمزد، مدیریت مسافرت، و آموزش کارکنان

  • ابزار برنامه سازمان و کارکنان SAP ERP برای تعریف موارد زیر استفاده می شود:

– ساختار مدیریت شرکت

– موقعیت در ساختار سازمانی

  • SAP ERP بین وظیفه (task)، شغل (job)، موقعیت (position) و شخص (person) تفاوت قائل می شود.
  • ابزار دسکتاپ مدیر در ماژول SAP HR

– دسترسی به تمام داده های منابع انسانی و معاملات را در یک مکان فراهم می کند.

ویژگی های منابع انسانی پیشرفته SAP ERP

  • مدیریت زمان
  • پردازش حقوق و دستمزد
  • مدیریت مسافرت
  • آموزش و توسعه

مدیریت زمان

  • کارمندان ساعتی

– برای تعداد ساعتی که کار می کنند پرداخت به آنها صورت می گیرد.

– باید زمانی را که آنها کار می کنند ثبت کنند.

  • کارمندان حقوق بگیر

– بر اساس ساعات کار پرداخت به آنها صورت نمی گیرد.

– زمان کار آنها هم معمولا باید پیگیری شود.

  • سیستم SAP ERP با استفاده از صفحات زمانی برنامه متقاطع (Cross Application Time Sheets) (CATS) به موارد زیر می پردازد:

– زمان کاری کارکنان را ثبت می کند.

– فراهم نمودن داده برای برنامه ها از جمله:

  • ماژول کنترل SAP
  • ماژول حقوق و دستمزد SAP
  • ماژول برنامه ریزی تولید SAP
بیشتر بخوانید:  معرفی ERP اوراکل

حقوق و دستمزد

  • عناصر بازپرداخت (Remuneration elements) حقوق کارمند

– پرداخت پایه، پاداش، مزایا، اضافه کاری، پرداخت بیمار و کمک هزینه های تعطیلات

  • کسرهای قانونی و داوطلبانه (Statutory and voluntary deductions)

– مالیات (فدرال، دولت، محلی، اجتماعی، و مدیکر)، وام های شرکت ها و کمک های مالی

  • اجرای حقوق و دستمزد (Payroll run): فرایند تعیین حقوق هر کارمند

– سیستم ERP SAP اطلاعات ورودی را ارزیابی می کند و هر گونه اختلاف در ورود خطا (error log) را می نویسد.

مدیریت مسافرت

  • درخواست سفر ممکن است با مدیر کارمند یا کارمند آغاز شود.
  • درخواست های سفر معمولا نیاز به تایید مدیریت دارند.
  • پس از تصویب درخواست سفر، باید رزروهای مسافرتی تهیه شود.
  • سیستم مدیریت مسافرت SAP ERP

– اطلاعات سفر برای هر کارمند را شامل می شود، از جمله پرواز، هتل، و اولویت های خودرو

– ادغام اطلاعات سفر با:

  • ماژول حقوق و دستمزد برای بازپرداخت
  • ماژول حسابداری و کنترل مالی به درستی هزینه های سفر را ثبت می کند.

آموزش و توسعه

  • در سیستم ERP SAP، توسعه کارکنان توسط شرایط و الزامات مدیریت می شود.

الزامات (Requirements): مهارت ها و توانایی های مرتبط با یک موقعیت

مدارک تحصیلی (Qualifications): مهارت ها یا توانایی های مربوط به یک کارمند خاص

  • یکی از دلایل مهم مدیریت توسعه و آموزش کارکنان، برنامه ریزی جانشینی (succession planning) است.
  • برنامه جانشینی استراتژی ای را برای جایگزین کردن کارمندان کلیدی در هنگام ترک شرکت توسط آنها ارائه می دهد.
  • اجزای برنامه ریزی شغلی و اجرایی ماژول مدیریت منابع انسانی SAP ERP

– اجازه دادن به متخصصان منابع انسانی برای ایجاد، پیاده سازی و ارزیابی سناریوهای برنامه ریزی جانشینی

ویژگی های اضافی منابع انسانی SAP ERP

  • مدیریت زمان موبایلی (Mobile)
  • مدیریت ترک خانواده و مراقبت پزشکی
  • مدیریت شریک داخلی
  • مدیریت انگیزه های دراز مدت
  • برنامه ریزی هزینه های کارکنان
  • مدیریت و حقوق و دستمزد برای کارکنان جهانی
  • مدیریت توسط اهداف

مدیریت زمان موبایلی (Mobile)

  • بسیاری از کارکنان ممکن است به طور منظم به کامپیوتر دسترسی نداشته باشند.
  • مدیریت زمان موبایلی اجازه می دهد تا کارکنان از تلفن های همراه استفاده کنند:

– زمان کار خود را ثبت کنند.

– غیبت ها را ثبت کنند.

– درخواست ترک را وارد کنند.

– داده های تعداد دفعات شارژ خود را بررسی کنند.

مدیریت ترک خانواده و مراقبت پزشکی

  • ماژول منابع انسانی اعمال فشار اداری بوسیله قانون ترک خانواده و مراقبت پزشکی (۱۹۹۳) را کاهش
    می دهد.
  • سیستم HR می تواند:

– تعیین کند که آیا یک کارمند واجد شرایط عدم حضور FMLA است.

– به طور خودکار آن غیبت ها را از روزهایی که کارمند برای ترک کار اجازه می گیرد کسر کند.

مدیریت شریک داخلی

ماژول منابع انسانی در حال حاضر از مدیریت منافع برای شرکای داخلی و فرزندان آنها حمایت می کند.

  • انعطاف پذیری بیشتر در:
بیشتر بخوانید:  مفاهیم در برنامه ریزی منابع سازمان-فصل چهارم

– سفارشی سازی گزینه های پوشش وابسته برای برنامه های بهداشتی

– حق الزحمه ثبت نام وابستگان – تعیین ذینفعان

مدیریت مشوق های بلندمدت

  • شرکت ها باید هزینه های مورد انتظار را که در نتیجه انگیزه های دراز مدت مانند استفاده از گزینه های سهام ایجاد می شوند، حساب کنند.
  • ماژول منابع انسانی در حال حاضر گزینه های بیشتری برای پردازش انگیزه های دراز مدت فراهم می کند.

– ادغام با ماژول پرداخت SAP

  • آیا می توان مالیات را وقتی که کارکنان مشوق ها را به کار می برند و سهام خود را در شرکت به فروش می رسانند دقیقا محاسبه کرد.

– SAP می تواند داده های انگیزشی را با حسابداری به اشتراک بگذارد.

برنامه ریزی هزینه های پرسنلی

  • ابزار برنامه ریزی هزینه کارکنان

– به پرسنل منابع انسانی برای تعیین و ارزیابی سناریوهای برنامه ریزی برای ایجاد برآورد هزینه ها اجازه می دهد.

  • انجام برنامه ریزی هزینه و شبیه سازی

– به HR اجازه می دهد پیش بینی هزینه ها را با ادغام داده ها با دیگر ماژول های SAP ERP پیش بینی کند.

مدیریت و حقوق برای کارکنان جهانی

  • مدیریت کارکنان جهانی شامل بسیاری از مسائل پیچیده است.

– طرح های انتقال، ویزا و مجوز کار، مسکن، مالیات، پرداخت پاداش

  • SAP ERP دارای ویژگی های پیشرفته برای حمایت از مدیریت این مسائل است.

– قابلیت سفارشی سازی شده برای بیش از ۵۰ کشور

مدیریت توسط اهداف

  • مدیریت با اهداف (MBO)

– ۱۹۵۴: اولین بار توسط پیتر دراکر در تمرین مدیریت معرفی شد.

– مدیران تشویق به تمرکز بر نتایج، نه فعالیت ها، و “مذاکره قرارداد اهداف” با زیر دستان خود، بدون تعیین روش دقیق برای دستیابی به آنها شدند.

  • SAP ERP یک فرایند جامع برای پشتیبانی از رویکرد MBO فراهم می کند.

– ارزیابی عملکرد

  • نتایج ارزیابی می تواند بر جبران خسارت کارکنان تاثیر بگذارد.

– مدیران می توانند نتایج اهداف به دست آمده را در مشخصات حرفه ای کارکنان در نظر بگیرند.

خلاصه فصل ششم

  • کارمندان یکی از مهمترین دارایی های شرکت هستند.

– بدون کارکنان واجد شرایط و با انگیزه، یک شرکت نمی تواند موفق شود.

  • بخش منابع انسانی مسئول موارد زیر است:

– اطمینان از این که شرکت می تواند برای رسیدن به اهدافش کار یافتن، ارزیابی، استخدام، توسعه، ارزیابی عملکرد و پرداخت پاداش به کارکنان شایسته را انجام دهد.

– آموزش و توسعه کارکنان، برنامه ریزی جانشینی و خاتمه دادن به همکاری

  • مدیریت، به اشتراک گذاری، کنترل و ارزیابی اطلاعات مورد نیاز برای مدیریت سرمایه انسانی یک شرکت توسط یک سیستم اطلاعاتی یکپارچه آسان می گردد.

• ویژگی های اضافی سیستم های HR  SAP با توجه به تکنولوژی و قوانین موجود در حال تغییر است (رفرنس).

در مقاله مفاهیم در برنامه ریزی منابع سازمان-فصل ششم چکیده کاملی از فصل ششم کتاب را همراه با تشریح مهمترین موارد مطرح شده در این فصل ارائه نمودیم.


سیامک قربانی پور

سیامک قربانی پور هستم؛ مدیر عامل شرکت "آبتین ارتباط ایرانیان"؛ دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات. موضوع فعالیت شرکت ما به شماره ثبت 1050، برنامه نویسی، طراحی وبسایت و شبکه های کامپیوتری هست. از سال 94 تا 96 به مدت دو سال مشاور مرکز رشد و کسب و کار پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری بودم اما الان کسب و کار خودم رو در زمینه برنامه نویسی و طراحی وبسایت دارم. همچنین در زمینه مسائل کسب و کاری به علاقه مندان مشاوره هایی رو ارائه می دهم و مطالبی رو در این زمینه خصوصا در مورد کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در این وبسایت منتشر می کنم.

0 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − چهار =

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.