شما در اینجا هستید: خانه » مقالات » علوم کامپیوتر » ERP » مفاهیم در برنامه ریزی منابع سازمان-فصل سوم

مفاهیم در برنامه ریزی منابع سازمان-فصل سوم

ERP

فصل سوم: سیستم های اطلاعات بازاریابی و فرآیند سفارش های فروش

مقدمه:

مقاله مفاهیم در برنامه ریزی منابع سازمان-فصل سوم خلاصه و چکیده ای است از مهمترین موارد مطرح شده در فصل سوم کتاب concepts in enterprise resource planning fourth edition نوشته Monk و Wagner.

  • Fitter Snacker (FS)

– شرکت فرضی که غذاهای میان وعده سالم تولید می کند.

– یک سیستم اطلاعاتی یکپارچه ندارد.

  • بازاریابی و فروش (M / S) نقطه کانونی بسیاری از فعالیت های FS است.
  • سیستم های اطلاعاتی M / S فیتر اسنکر به خوبی با سیستم های اطلاعات دیگر شرکت ادغام نمی شوند.

– استفاده از داده های معامله در کل شرکت ناکارآمد است.

در ادامه مقاله مفاهیم در برنامه ریزی منابع سازمان-فصل سوم به بررسی شرکت فرضی فیتر اسنکر می پردازیم.

بررسی اجمال Fitter Snacker

  • تولید و فروش دو نوع میان وعده غذایی مغذی:

– NRG-A: “انرژی پیشرفته”

– NRG-B: “پروتئین های بدن سازی”

  • نیروی فروش خود را به دو گروه تقسیم کرده است:

– بخش عمده فروشی

– بخش فروش مستقیم

  • دو بخش فروش با توجه به مقادیر سفارشات و شرایط قیمت گذاری متفاوت هستند.
  • فروش میان وعده های غذایی تحت نام تجاری فیتر اسنکر
  • بسته بندی میان وعده ها در بسته بندی های مارک تجاری برای برخی از فروشگاه های زنجیره ای

مشکل در فرآیند فروش فیتر اسنکر

  • بسیاری از سفارشات فروش فیتر اسنکر دارای مشکلاتی هستند، مانند:

– قیمت گذاری نادرست

– برقراری تماس های بیش از حد با مشتری برای اطلاعات

– تاخیر در پردازش سفارشات

– تاریخ تحویل گم شده

  • دلایل مشکلات:

– FS دارای سیستم های اطلاعاتی جداگانه در سراسر شرکت برای سه حوزه وظیفه ای است:

  • سیستم سفارش فروش
  • سیستم انبار
  • سیستم حسابداری

– تعداد زیادی از معاملات که به صورت دستی انجام می شوند.

– اطلاعات ذخیره شده در سه سیستم در زمان واقعی در دسترس نیستند.

فرم ثبت سفارش و سفارشات فروش

  • ارائه یک لیست قیمت به مشتری و سپس گرفتن سفارش مشتری در FS

– تماس فروش: فروشنده یا تلفن مشتری یا شخصی را میبیند.

– در پایان تماس فروش، فروشنده یک رونویسی دست نویس را در یک فرم که دو نسخه کپی از آن گرفته می شود را آماده می کند.

  • برگ سفارش اصلی به مشتری تحویل داده می شود.
  • نسخه کپی اول ابتدا فکس و سپس به دفتر فروش ارسال می شود.
  • فروشندگان نسخه کپی دوم را برای سوابق خود نگه می دارند.

– فرم ثبت سفارش ۸۰۰ شماره تماس دارد که مشتری می تواند برای سفارش دادن با آنها تماس بگیرد.

  • مشکلاتی ممکن است با این فرآیند رخ دهد.
  • ناکارآمدی در باقی فرآیند سفارش

– تعیین تاریخ تحویل

– بررسی وضعیت اعتبار مشتری

– وارد کردن سفارش مشتری به سیستم ورودی سفارش فعلی

پر کردن سفارش

  • لیست های بسته بندی و برچسب های حمل و نقل

– چاپ دو بار در روز

– دستی به انبار منتقل می شود.

– در انبار، مرتب کردن دستی سفارش های کوچک و سفارش های بزرگ

  • انبار

– منطقه بسته بندی کوچک

– منطقه بسته بندی بزرگ

  • FS از یک برنامه پایگاه داده PC برای مدیریت سطوح انبار در انبار استفاده می کند.
  • FS سطح موجودی نسبتا پایین نگه می دارد و سطوح موجودی در طول روز به سرعت تغییر می کنند.

– ممکن است انتخاب کننده به قفسه ها برود تا یک سفارش را انتخاب کند و ببیند که میزان کافی از نوع مورد نظر از میان وعده های غذایی برای پر کردن سفارش وجود ندارد.

– برای تعیین اینکه چه کاری باید در این وضعیت انجام دهیم، نظم دهنده ممکن است مکالماتی با سرپرست انبار، سرپرست تولید و کارگزاران فروش داشته باشد.

بیشتر بخوانید:  مفاهیم در برنامه ریزی منابع سازمان-فصل دوم

حسابداری و صورتحساب

  • صورتحساب مشتری مشکل ساز است.
  • کارمندان فروش داده های سفارش صورتحساب های مشتری را به بخش حسابداری ارسال می کنند.
  • اداره حسابداری داده ها را به برنامه حسابداری مبتنی بر PC بارگذاری می کند.
  • کارکنان به صورت دستی تنظیماتی برای حمل و نقل جزئی و هر گونه تغییرات دیگر را تنظیم می کنند.
  • گاهی اوقات تصحیح سفارش ها به تأخیر می افتد و به فرآیند فاکتور نمی رسد.

– نتایج در فاکتورهای با تأخیر یا نادرست

پرداخت و بازپرداخت

  • مشکلات روش پردازش پرداخت ها

– اگر هرگونه خطایی در روند فروش رخ داده باشد، مشتری یک فاکتور نادرست دریافت می کند.

– بسیاری از مشتریان یک نسخه از صورتحساب را همراه با پرداخت خود ارائه نمی دهند که می تواند منجر به خطا شود.

  • پردازش بازده FS، ناقص است.

– بسیاری از مشتریان برای شماره RMA تماس نمی گیرند یا قادر به اضافه کردن آن به مواد بازگشتی خود نیستند.

  • کار بخش حسابداری را برای اختصاص اعتبار حساب مناسب تر، دشوارتر می کند.

– نوشتار بد روی برگه مواد بازگشتی می تواند مشکلاتی را برای حسابداری ایجاد کند.

  • اگر حساب مشتری به درستی اعتبار نداشته باشد، ممکن است یک مشتری نامه اشتباهی دریافت کند.

در ادامه مقاله مفاهیم در برنامه ریزی منابع سازمان-فصل سوم به بررسی فروش و توزیع بر اساس سیستم ERP می پردازیم.

فروش و توزیع در ERP

  • سیستم های ERP می توانند خطاهای ورود داده ها را به حداقل برسانند و اطلاعات دقیق را در زمان واقعی به تمام کاربران ارائه دهند.
  • سیستم های ERP می توانند تمام معاملات (مانند صورتحساب ها، لیست های بسته بندی، شماره های RMA و پرداخت ها) را که در سفارش فروش مشاهده می شود، ردیابی کنند.
  • ماژول فروش و توزیع SAP ERP فرآیند سفارش فروش را به عنوان یک چرخه از رویدادها پردازش می کند:

– فعالیت های پیش فروش

– پردازش سفارش فروش

– منابع انبار

– تحویل

– صورتحساب

– پرداخت

فعالیت های پیش فروش

  • مشتریان می توانند اطلاعات قیمت گذاری در مورد محصولات شرکت را بدست آورند:

– از طریق یک پرس و جو یا لیست قیمت

  • فعالیت های بازاریابی مانند ردیابی مخاطبین مشتری، از جمله تماس های فروش، بازدید و مرسولات پستی
  • شرکت می تواند اطلاعات مربوط به مشتریان را نگهداری کند و لیست های پستی را بر اساس خصوصیات مشتری مشخص کند.

پردازش سفارش فروش

  • پردازش سفارش فروش: مجموعه ای از فعالیت هایی که باید برای ثبت سفارش فروش انجام شود.
  • سفارش فروش می تواند از ثبت سفارش یا تحقیق انجام شده در مرحله قبل از فروش شروع شود.
  • اطلاعات جمع آوری شده از مشتری برای پشتیبانی از ثبت سفارش بلافاصله در سفارش فروش قرار می گیرد.
  • مراحل مهم در پردازش سفارشات فروش:

– ضبط مواردی که باید خریداری شوند.

– تعیین قیمت فروش

– ضبط مقادیر سفارش

  • کاربران می توانند گزینه های مختلف قیمت گذاری را در سیستم ERP SAP تعریف کنند.
  • سیستم SAP ERP جداول حسابهای دریافتی را در پایگاه داده SAP ERP برای تایید اعتبار در دسترس مشتری بررسی می کند.
  • اگر مشتری اعتبار کافی داشته باشد.

– سفارش کامل شده است

  • اگر مشتری اعتبار کافی در دسترس ندارد.

– سیستم SAP ERP از پرسنل فروش پرسش می کند تا یکی از اقدامات مناسب را انجام دهد.

منابع موجودی انبار

  • بررسی اطمینان از در دسترس بودن (ATP)

– سیستم SAP ERP سوابق موجودی شرکت و پرونده های برنامه ریزی تولید را بررسی می کند تا ببینید آیا:

  • مواد درخواست شده در دسترس است.
  • مواد درخواست شده را می توان در تاریخ مورد نظر مشتری تحویل داد.
بیشتر بخوانید:  مفاهیم در برنامه ریزی منابع سازمان-فصل پنجم

– شامل زمان حمل و نقل مورد انتظار است.

  • اگر کمبود انتظار می رود، سیستم می تواند افزایش تولید در برنامه ریزی را توصیه کند.

تحویل

  • تحویل در سیستم ERP SAP

– اسنادی را که انبار استفاده می کند تا سفارشات را انتخاب، بسته بندی و حمل کند، آزاد کند.

  • فرایند تحویل اجازه می دهد تا تحویل به منظور ایجاد فعالیت های انبار و حمل و نقل به طور موثر انجام شود.
  • هنگامی که سیستم اسناد را برای براشتن، بسته بندی و حمل و نقل ایجاد کرده است، مدارک به ماژول مدیریت مواد منتقل می شوند.

صورتحساب

سیستم SAP ERP، با کپی اطلاعات سفارش فروش به سند فاکتور، یک فاکتور را ایجاد می کند.

  • حسابداری می تواند این سند را چاپ و ارسال کند، فکس کند یا آن را به صورت الکترونیکی به مشتری انتقال دهد.
  • سوابق حسابداری در این مرحله به روز می شود.

پرداخت

  • هنگامی که مشتری پرداختی ارسال می کند، به صورت خودکار توسط سیستم ERP SAP پردازش می شود.

– بدهی نقدی و اعتبار (کاهش) حساب مشتری

  • ضبط به موقع این معامله بر تأخیر و صحت هر چک تأیید اعتبار بعدی مشتری تاثیر می گذارد.

در ادامه مقاله مفاهیم در برنامه ریزی منابع سازمان-فصل سوم یک سفارش استاندارد در SAP ERP را مورد بررسی قرار می دهیم.

یک سفارش استاندارد در SAP ERP

  • فرایند سفارش فروش Fitter Snacker با یک سیستم ERP SAP در محل کار خواهد کرد.
  • چگونه سیستم ERP فرایند سفارش فروش FS را دقیق تر و کارآمد تر می کند.
  • ERP به فرآیندهای کسب و کار اجازه می دهد تا در سراسر خطوط عملکرد فیزیکی را کاهش دهند.

گرفتن سفارش در SAP ERP

  • صفحه ورود به سیستم در سیستم سازمانی ۴٫۷ SAP ERP
  • یک شماره منحصر به فرد توسط این شرکت به هر مشتری در پایگاه داده اختصاص داده شده است.
  • برای اکثر زمینه های ورود اطلاعات، سیستم ERP SAP تعیین می کند که تنها یک ورود معتبر باشد.
  • صفحه جستجو برای مشتریان
  • داده های اصلی مشتری
  • داده های اصلی: داده هایی که نسبتا پایدار باقی می مانند.

– نگهداری در پایگاه داده مرکزی و در دسترس برای همه ماژول های SAP ERP

  • اطلاعات اصلی مواد
  • ساختار سازمانی

– سیستم ERP  SAP به کاربر اجازه می دهد شیوه های مختلفی برای گروه بندی مشتریان و فروشندگان تعریف کند.

– کانال توزیع

  • هنگامی که یک سفارش فروش ذخیره می شود، سیستم SAP ERP یک شماره سند را به معامله سفارش فروش می دهد.
  • سیستم SAP ERP شماره های سند را برای سفارش فروش نگه می دارد.

– کارکنان می توانند وضعیت سفارش را در حالی که در فرآیند است و یا کار تحقیق از آن را پس از حمل و نقل دنبال کنند.

  • جریان سند در SAP ERP: مجموعه ای از شماره های سند مربوط به یک سفارش است.

قیمت تخفیف در SAP ERP

  • هنگامی که یک شرکت یک سیستم ERP را نصب می کند، می تواند آن را برای تعدادی از استراتژی های قیمت گذاری پیکربندی کند.
  • انواع تخفیف را می توان مجاز دانست.
  • به عنوان یک حفاظت، سیستم می تواند محدودیت های اندازه تخفیف را اعمال کند.
  • تکنیک وضعیت

– مکانیزم کنترل توسط SAP توسعه داده شده است تا شیوه های مختلفی را که شرکت ها تخفیف های قیمت را ارائه می دهند، با آن منطبق سازند.

ادغام فروش و حسابداری

  • سیستم های ERP حسابداری را با تمام فرآیندهای کسب و کار یکپارچه می سازند.
  • هنگامی که یک سفارش فروش ثبت می شود، داده های مربوط به حسابداری به طور خودکار به روز می شود.
بیشتر بخوانید:  مفاهیم در برنامه ریزی منابع سازمان-فصل هفتم

در ادامه مقاله مفاهیم در برنامه ریزی منابع سازمان-فصل سوم به بررسی مدیریت ارتباط با مشتریان می پردازیم.

مدیریت ارتباط با مشتری

  • شرکت ها بدون داشتن ارتباط خوب بین کارکنان و مشتریان خود، خطر از دست دادن کسب و کار را دارند.
  • نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) می تواند به شرکت ها کمک کند تا تعاملات خود را با مشتریان ساده تر کنند.
  • CRM بر اساس تقاضا: نرم افزار و تجهیزات کامپیوتری با ارائه دهنده CRM همراه است.

فعالیت اصلی CRM

  • بازاریابی یک به یک
  • اتوماسیون نیروی فروش (SFA)
  • مدیریت کمپین فروش
  • دایره المعارف بازاریابی
  • اتوماسیون مرکز تماس

نرم افزار CRM نرم افزار SAP

  • نمونه هایی از ابزارهایی که قابلیت CRM را در سیستم SAP ERP فراهم می کنند.

– ابزار مدیریت تماس

  • اطمینان حاصل کنید که اطلاعات در مورد مخاطبین فروش در سراسر سازمان در دسترس است.

– مدیر فعالیت فروش

  • پشتیبانی از یک رویکرد استراتژیک و سازمان یافته برای برنامه ریزی فعالیت فروش و می تواند اطمینان حاصل شود که فعالیت های پیگیری انجام می شوند.
  • استفاده از سیستم CRM جداگانه ای که با سیستم ERP ارتباط برقرار می کند.
  • سیستم ERP SAP پردازش های معاملات کسب و کار را انجام می دهد و بسیاری از داده های خام را برای CRM فراهم می کند.
  • انبار کسب و کار SAP: سیستمی برای گزارش و تجزیه و تحلیل داده های معاملات
  • برنامه ریز پیشرفته و بهینه ساز (APO): سیستمی که از برنامه ریزی کارآمد زنجیره تامین پشتیبانی می کند.
  • دیدگاه SAP از CRM این است که مجموعه ای از ابزارهایی را برای مدیریت سه زمینه اساسی وظایف یا مشاغل ارائه دهد:

– بازاریابی، فروش و خدمات

  • چهار مرحله از ایجاد روابط مشتری:

– چشم انداز

– دستیابی به

– خدمات

– نگهداری

  • کانال های تماسی
  • مدیریت کمپین و بازاریابی
  • مدیریت فعالیت های اجرایی کمپین
  • ابزار تحلیل کمپین

مزایای CRM

  • هزینه های پایین تر
  • درآمد بیشتر
  • بهبود استراتژی و اندازه گیری عملکرد

خلاصه فصل سوم

  • سیستم های اطلاعاتی غیر یکپارچه Fitter Snacker در ریشه فرآیند سفارش فروش ناکارآمد و پر هزینه هستند.
  • سیستم ERP مانند SAP ERP به عنوان یک توالی از اعمال مرتبط با فروش رفتار می کند.

– از جمله: دریافت سفارشات، تنظیم قیمتها، چک کردن دسترسی به محصول، چک کردن خط اعتبار مشتری، تنظیم تحویل، صدور صورتحساب مشتری و جمع آوری پرداخت

– در SAP ERP، تمام این معاملات یا اسناد، به صورت الکترونیکی مرتبط هستند.

  • نصب یک سیستم ERP به معنای تصمیم گیری های پیکربندی مختلف است.

– تصمیمات پیکربندی نمایانگر دیدگاه مدیران درباره نحوه ثبت معاملات و بعدا برای تصمیم گیری است.

  • پایگاه داده مرکزی سیستم ERP شامل:

– جداول اصلی داده: اطلاعات نسبتا دائمی در مورد مشتریان، تامین کنندگان، مواد و موجودی

– جداول داده های معامله: ذخیره اطلاعات نسبتا موقت مانند سفارشات فروش و فاکتورها

سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)

– ساخت بر اساس ارزش سازمانی که ERP فراهم می کند.

– به طور خاص انعطاف پذیری پایگاه داده مشترک شرکت در مورد خدمات به مشتریان را افزایش می دهد.

– انواع نرم افزارهای CRM در دسترس هستند.

– می تواند در محل تولید یا بر اساس تقاضا نصب گردد (رفرنس).

در مقاله مفاهیم در برنامه ریزی منابع سازمان-فصل سوم چکیده کاملی از فصل سوم کتاب را همراه با تشریح مهمترین موارد مطرح شده ارائه نمودیم.

اشتراک گذاری
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − یازده =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.