مقدمه:

در مقاله مزایای تجارت الکترونیک به معرفی و تشریح این مزایا خواهیم پرداخت و نقش آنها را در بهبود فضای کسب و کار بیان خواهیم نمود.

مزایای تجارت الکترونیکی را می توان به طور کلی در سه دسته عمده طبقه بندی کرد:

  • مزایایی برای سازمان ها
  • مزایایی برای مصرف کنندگان
  • مزایایی برای جامعه

مزایای تجارت الکترونیک

مزایایی برای سازمان ها

  • با استفاده از تجارت الکترونیک، سازمان ها می توانند با حداقل سرمایه گذاری ، بازار خود را به بازارهای ملی و بین المللی گسترش دهند. یک سازمان می تواند به راحتی مشتریان بیشتر، بهترین تأمین کنندگان و شرکای تجاری مناسب را در سراسر جهان پیدا کند.
  • تجارت الکترونیک به سازمانها کمک می کند تا هزینه های ایجاد فرآیند ، توزیع ، بازیابی و مدیریت اطلاعات مبتنی بر کاغذ را با دیجیتالی کردن اطلاعات کاهش دهند.
  • تجارت الکترونیک تصویر برند شرکت را بهبود می بخشد.
  • تجارت الکترونیک به سازمان برای ارائه خدمات بهتر به مشتری کمک می کند.
  • تجارت الکترونیک به ساده کردن فرایندهای تجاری کمک می کند و باعث سریعتر و کارآمدتر شدن آنها می شود.
  • تجارت الکترونیک کاغذ بازی را کاهش می دهد.
  • تجارت الکترونیک باعث افزایش بهره وری سازمانها می شود. تجارت الکترونیک از مدیریت تأمین نوع “کشش” پشتیبانی می کند. در مدیریت تأمین نوع “pull” ، فرایند تجارت وقتی شروع می شود که یک درخواست از مشتری گرفته شود و از شیوه “تولید فقط در زمان سفارش” استفاده می کند.

مزایایی برای مشتریان

  • تجارت الکترونیک پشتیبانی بیست و چهار ساعته در هفت روز هفته را ارائه می دهد. مشتریان می توانند در مورد یک محصول یا خدمات بررسی کنند و در هر زمان و هر مکان و از هر موقعیتی، سفارش ارسال کنند.
  • برنامه تجارت الکترونیک گزینه های بیشتری را در اختیار کاربران قرار می دهد و سریعتر محصولات را تحویل می دهد.
  • برنامه تجارت الکترونیک گزینه های بیشتری را در اختیار کاربران قرار می دهد تا گزینه های ارزان تر و بهتر را با یکدیگر مقایسه و انتخاب کنند.
  • مشتری می تواند نظرات نقد و بررسی خود را در مورد یک محصول در صفحه آن قرار دهد و می تواند خرید های دیگران را ببیند یا اینکه نظرات بررسی سایر مشتریان را قبل از خرید نهایی مشاهده کند.
  • تجارت الکترونیک گزینه های حراج های مجازی را ارائه می دهد.
  • با تجارت الکترونیک این اطلاعات به راحتی در دسترس هستند. مشتری می تواند به جای انتظار برای روزها یا هفته ها ، اطلاعات دقیق مربوط را در عرض چند ثانیه مشاهده کند.
  • تجارت الکترونیک باعث افزایش رقابت بین سازمان ها می شود و در نتیجه سازمان ها تخفیف های قابل توجهی را به مشتریان ارائه می دهند.
بیشتر بخوانید:  تجزیه و تحلیل دستکاری مرورها به صورت پویا و تاثیر آن در درآمد باکس آفیس فیلم

مزایایی برای جامعه

  • مشتریان نیازی به سفر برای خرید یک محصول ندارند ، بنابراین ترافیک کمتری در جاده ها وجود دارد و آلودگی هوا کم است.
  • تجارت الکترونیک به کاهش هزینه محصولات کمک می کند، بنابراین افراد کمتر مرفه نیز می توانند از پس تأمین هزینه این محصولات برآیند.
  • تجارت الکترونیک مناطق روستایی را قادر ساخته تا به خدمات و محصولات دسترسی پیدا کنند که در غیر این صورت در دسترس آنها نخواهد بود.
  • تجارت الکترونیک به دولت کمک می کند تا خدمات عمومی مانند مراقبت های بهداشتی، آموزش و خدمات اجتماعی را با هزینه کمتر و به شیوه ای بهتر ارائه کند (رفرنس).

در مقاله مزایای تجارت الکترونیک به ذکر این مزایا و تشریح آنها پرداختیم. در مقاله بعدی به معایب تجارت الکترونیک خواهیم پرداخت.


سیامک قربانی پور

سیامک قربانی پور هستم؛ مدیر عامل شرکت "آبتین ارتباط ایرانیان"؛ دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات. موضوع فعالیت شرکت ما به شماره ثبت 1050، برنامه نویسی، طراحی وبسایت و شبکه های کامپیوتری هست. از سال 94 تا 96 به مدت دو سال مشاور مرکز رشد و کسب و کار پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری بودم اما الان کسب و کار خودم رو در زمینه برنامه نویسی و طراحی وبسایت دارم. همچنین در زمینه مسائل کسب و کاری به علاقه مندان مشاوره هایی رو ارائه می دهم و مطالبی رو در این زمینه خصوصا در مورد کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در این وبسایت منتشر می کنم.

0 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 4 =

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.